Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321983
Ingen erfarenhet av BSR's dieseloptimeringar men däremot vad gäller BSR-optimering av min S80N, femcylindrig turbobensinare motormodell B5254T6. När det gäller BSR så momentbegränsas lådan (i detta fall AWTF-80 SC) vid växlingarna så att det sker fast och fint utan ryck även vid fullt pådrag.

En annan positiv sak är att bränsleförbrukningen går ner en del, nu ligger den på hyfsade 0.69 l/mil vid långkörning landsväg - motorväg blandat vid medelhastighet 96 km/h. Klart "klimatsmart" på så vis, jfr förbrukningen i originalutförande *).

Självklart får man vara litet eftertänksam med gasfoten men omkörningar sker alltid med stor bestämdhet - för max säkerhet - och jag ska inte sticka under stol med att det är riktigt trevligt att trycka till med en härlig kickdown litet då och då bara för den goa känslan :) Inget som påverkar medelförbrukning nämnvärt över längre sträckor.

Men det är ju som sagt BSR till bensinare detta, låter det vara osagt om motsvarande gäller dieselmotorer. På nyare bilmodeller finns motorgaranti från BSR upp till viss ålder/ antal mil så det verkar som en seriös firma tycker jag.
___
*) Det är inte utan att jag känner mig litet extra stolt och glad att kunna göra en insats för att hålla nere min CO2-belastning, tycker var och en får försöka dra sitt strå till stacken i dessa tider av klimatrelaterade diskussioner.
#1322033
oldtimersmc skrev:polestar har även ett snävare register 15hk/30Nmr+. (noll-hundra ger från8.3 ner till 8,1 asså två tiondelar i botten(lär inte få henne att jubla) Medans BSR ger en bredare register 66 hk/88Nm extra 245khr ger ett snävare register 29hkr/68Nm.

Men ge mig gärna andra erfarenheter så jag han ngt att stå på.
Autotech Motorsport göteborg skulle jag rekomendera!
#1322069
Derank skrev: mån 17 jun 2019, 18:31 Jaja, vi släpper det där, vi har helt olika åsikter och erfarenhet av trimmade fordon

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag kan i alla fall tillägga att min kusin jobbar men motorutveckling på en av Sveriges största fordonstillverkare och det är intressant att höra när han berättar om jobbet.

När man tar fram en ny motor så kör man den många tusen timmar med alla typer av trimningsgrad och effketutag både i forrdon ute på provområdet och ute i trafiken. Man kör den även i motorcellerna inne på labbet i med alla olika effektuttag som finns under olika förutsättningar. Man skruvar även upp effekten tills motorerna havererar, sen har man jobb i några timmar med att städa testrummet från olja och motordelar. Att trimfirmor skulle kunna locka fram fler hästkrafter än tillverkarna själva är bara löjligt.

När allt är klart så väljer man sedan ett effektuttag som som klarar utsläppsgränser, certifieringar, marknadsavdelingens önskemål och ger vettigt hållbarhet och marginal under alla upptänkliga förhållanden och förutsättingar. Allt från höghöjd till extremvärme och extremkyla med tunga släp ska det hålla för under många mil. Polestar har under senare år bara varit ett varumärke för mjukvaran som volvo själva plockar fram när man tar sina motorer.

Självklart kan sedan 3:e partare sälja mycket högre effekt och vridmoment än Volvo/Polestar då man kan låta marginaler vara mindre, och man struntar i utsläpp och andra krav.

Det är bara att välja vad som man själv vill prioritera när man köper trim till bilen, men alla trimm är definitivt inte samma sak, långt ifrån.

Nuförtiden finns ju t.o.m crack-verkyg ute på nätet så man ka ta sig in i bilen själv och ladda egna hemmagjorda mappar eller mappar man laddar ned gratis och lägger in i ECUn från nätet med alla möjliga olika effekter om man vågar.

En skum sak är att färddatorn visar 0[…]

V60 CC D4 AWD förbrukning

En viktig komponent är vilken Hjul storlek oc[…]

Dragkrok V90

Originalet? Elektriskt infällbart. Syns inte […]

Är det krutladdning eller elektriskt styrd […]