Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
Micce1980 skrev: lör 15 jun 2019, 21:13
Lobocut skrev: Men nu är du förbannat lat

Fråga ett: Skräptillsatser är allt annat än själva drivmedlet som bolag blandar i, du kan själv se här vad som finns i säkerhetsbladen under sammansättning/information om beståndsdelar.
OKQ8 https://q8research.com/safetysheets/S/S ... %20MK1.pdf
Preem https://ichemistry.intersolia.com/pdf/5 ... 0615072617
Circle K https://circlek.chemicontrol.dk/Downloa ... 1358999976

Fråga två: Går inte bilen sämre om du kommer kortare på samma mängd bränsle?

Fråga tre: Mindre krav på inblandning av biodrivmedel förr

Fråga fyra: Ingen aning, förutom att tillförseln av etanol bidrar till sämre bränsleekonomi.

Fråga fem: Preem har bland annat endast 5% etanol, etanolinblandning ökar alltid förbrukningen.
Nja.
Hur kan jag anses lat när du inte försökt svara på frågorna förrän nu ;-)

1. Ok, då vet jag nu vad du kallar skräptillsatser, jag har inte för avseende att läsa på om det utan frågade vad du ansåg det vara.
2. Nej bilen går inte sämre, man kommer kortare sträcka i så fall
3. Hur påverkar kraven slutprodukten negativt
4. Inte den blekaste men tror jag liter på "Rådlös" här
5. Inte den blekaste men tror jag liter på "Rådlös" här

Men vad var den där Kalletillsatsen nu då, bensinnektar vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där produkten?
Varför skulle det vara bättre att i etanol som ökar förbrukningen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lobocut skrev: Men vad var den där Kalletillsatsen nu då, bensinnektar vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där produkten?
Varför skulle det vara bättre att i etanol som ökar förbrukningen?[/quote]

Det vet jag inte, det var en fråga ;-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lobocut skrev:
Micce1980 skrev: lör 15 jun 2019, 21:13
Lobocut skrev: Men nu är du förbannat lat

Fråga ett: Skräptillsatser är allt annat än själva drivmedlet som bolag blandar i, du kan själv se här vad som finns i säkerhetsbladen under sammansättning/information om beståndsdelar.
OKQ8 https://q8research.com/safetysheets/S/S ... %20MK1.pdf
Preem https://ichemistry.intersolia.com/pdf/5 ... 0615072617
Circle K https://circlek.chemicontrol.dk/Downloa ... 1358999976

Fråga två: Går inte bilen sämre om du kommer kortare på samma mängd bränsle?

Fråga tre: Mindre krav på inblandning av biodrivmedel förr

Fråga fyra: Ingen aning, förutom att tillförseln av etanol bidrar till sämre bränsleekonomi.

Fråga fem: Preem har bland annat endast 5% etanol, etanolinblandning ökar alltid förbrukningen.
Nja.
Hur kan jag anses lat när du inte försökt svara på frågorna förrän nu ;-)

1. Ok, då vet jag nu vad du kallar skräptillsatser, jag har inte för avseende att läsa på om det utan frågade vad du ansåg det vara.
2. Nej bilen går inte sämre, man kommer kortare sträcka i så fall
3. Hur påverkar kraven slutprodukten negativt
4. Inte den blekaste men tror jag liter på "Rådlös" här
5. Inte den blekaste men tror jag liter på "Rådlös" här

Men vad var den där Kalletillsatsen nu då, bensinnektar vore det inte bättre att hälla i lite mer etanol än den där produkten?
Varför skulle det vara bättre att i etanol som ökar förbrukningen?

För att det bär vatten ur tanken, ersätter fossilt drivmedel och genererar pengar till de som lever av att märka om lösningsmedel.
av Tilly
OKQ8:s bensin innehåller 5% etanol liksom all bensin som säljs vid pump i Sverige. (Det står dessutom i produktbladet från OKQ8 som Lobocut länkade till och som han anklagade andra för att vara för lata för att inte läsa :-) ) Det har varit på tal att införa 10% etanolinblandning men det är inget som har genomförts ännu.
av ICEnow
Malmstroem skrev: tis 11 jun 2019, 10:18 Jag har under 30 års bilägande aldrig regelmässigt hällt i någonting i diesel / bensin. Jag har aldrig drabbats av några problem av det.

Så min uppfattning är rätt klar. Det är bortkastade pengar. Om bilen gick dålig skulle jag kunna tänka mig att hälla i någon typ av insprutningsrengöring bara för att prova. Det lär inte göra någon skada. Men förhoppningarna på lösning av problemet skulle vara rätt låga.
Om du under 30 år hade tillsatt något så kanske det skulle bli bättre. Uppfattning kan man ha, men utan att prova så vet du inte.

Både Volvo och VW säljer original bränsletillsatser, så det borde inte vara bortkastade pengar. Jag använder i förebyggande syfte ibland, det är så försvinnande lite extrapengar ändå i det stora hela om bilen skulle må bättre av det.

Som parallell, det står inget i serviceboken om att gångjärn och lås skall smörjas, för nyare bilar. Men det gör jag ändå, eftersom jag vet att det behövs. Men smörjfett för gångjärn och låsolja är ju inte bortkastade pengar, eller?
Eller medel för gummilister. Det använder jag också eftersom det kan fastna på vintern och vill ha det det tätt utan damm på sommarn. Står inget om det i serviceboken. I så fall borde liststift vara bortkastade pengar, enligt dig
Användarvisningsbild
av Funk
Både Volvo och VW säljer original bränsletillsatser
Jaså , det har jag då aldrig sett på Volvo vad jag kan komma ihåg..har du mer info som ett detaljnummer eller så ?

EDIT: Om du inte menar mot tillväxt/alger I biodiesel för det skall man rekommendera till kunder som kör väldigt lite enligt uppgift.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Koenigsegg kallar drivlinesystemet i Regera för Koenigsegg Direct Drive (KDD) som består av den sedan tidigare välbeprövade femliters-V8:an med twinturboteknik.Den i sig levererar 1 100 hästkrafter och 1 250 newtonmeter när den körs på vanlig 95-oktanig bensin. Siffrorna blir högre med E85 (etanol).

Ren etanol har 100 i oktan, E85 104 och gör att du kan skruva upp effekten rejält...

Etanol är inte bara dåligt :-)
av ICEnow
Funk skrev: mån 17 jun 2019, 14:05
Både Volvo och VW säljer original bränsletillsatser
Jaså , det har jag då aldrig sett på Volvo vad jag kan komma ihåg..har du mer info som ett detaljnummer eller så ?

EDIT: Om du inte menar mot tillväxt/alger I biodiesel för det skall man rekommendera till kunder som kör väldigt lite enligt uppgift.

/Thomas
Är just nu på Volvo i Göteborg (Mölndal) . Passade på nu när jag körde förbi att köpa torkarblad. Flera olika sorters bränsletillsatser finns här, bensin, diesel.

Fråga: Hur kan man avregistrera sig från detta forum? Hittar ingen meny för det. Har tröttnat på att överbevisa inskränkta människor i allmänhet här på forumet. Ursäkta uttrycket, inte meningen, men så jag känner.
av Malmstroem
Vissa saker behöver jag inte prova för att med lugnt samvete hålla mig ifrån.

T.ex. bränsletillsatser. Det finns ingen seriös undersökning som visar att de har effekt. Läser du innehållsförteckningen så består de oftast mest av lacknafta/etanol eller liknande. Det gör ingen skada -- men hjälper knappast till med något heller.

Naturligtvis är VW- och Volvoåterförsäljare villiga att sälja diverse tillsatser. Det är inte skadligt och de tjänar pengar på det. Att Volvo eller VW centralt säljer diverse undergörande tillsatser tvivlar jag starkt på. Undantaget skulle vara algdödande medel som bevisligen är nyttiga för de som kör extremt lite.

Om man lessnar på ett forum så brukar man komma långt genom att sluta posta och inte logga in mer. De senaste GDPR-reglerna ger dig dock rätt att "glömmas". Prova "Kontakta oss" längst ner på websidan så kommer du säkert till någon som kan hjälpa dig.
av ICEnow
Malmstroem skrev: mån 17 jun 2019, 16:40 Vissa saker behöver jag inte prova för att med lugnt samvete hålla mig ifrån.

T.ex. bränsletillsatser. Det finns ingen seriös undersökning som visar att de har effekt. Läser du innehållsförteckningen så består de oftast mest av lacknafta/etanol eller liknande. Det gör ingen skada -- men hjälper knappast till med något heller.

Naturligtvis är VW- och Volvoåterförsäljare villiga att sälja diverse tillsatser. Det är inte skadligt och de tjänar pengar på det. Att Volvo eller VW centralt säljer diverse undergörande tillsatser tvivlar jag starkt på. Undantaget skulle vara algdödande medel som bevisligen är nyttiga för de som kör extremt lite.

Om man lessnar på ett forum så brukar man komma långt genom att sluta posta och inte logga in mer. De senaste GDPR-reglerna ger dig dock rätt att "glömmas". Prova "Kontakta oss" längst ner på websidan så kommer du säkert till någon som kan hjälpa dig.
De hade på Volvo flera tillsatser, injector cleaner osv. Att det inte finns seriösa undersökningar om att de hjälper stämmer inte. Inte skulle Volvo och VW sälja det annars! Det finns massor av undersökningar. Såg på Internet att Top Gear har testat, med gott resultat och många andra.
Om de inte hade funkat skulle de inte finnas på marknaden, har ju funnits minst sen 80-talet.

Känns som debatten med 98 oktan.
Min bil förbrukar 5% mindre med 98 eftersom man får högre effekt. Men den är mer än 5% dyrare så ekonomiskt är det ingen fördel. Men vill man ha högre effekt, så varför inte?

Häller man i tillsats kostar det i princip inget i förhållande till bilens kostnader i övrigt. Man måste ju också dra av 15 kr/liter för det är vad bensinen kostar.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]