Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JakobH
Hej

Besiktade min köra V60 -13 och den gick igenom men han sa att klossarna är slitna på alla däcken. Nu funderar jag på om en normalhändig kan byta dessa själv? Hur vet man om man även behöver byta skivorna? Har såklart elektriskhandbroms, funkar det att trycka den med en tving?

Kan man köra på biltemas bromsar eller ska man köpa bosch (fattat det som volvo köper av dem så det är samma grejer)?

Bilder finns här:
https://drive.google.com/open?id=1-SQjY ... EL6nRzGtSu

Räknade snabbt på att det skulle kosta ca 12" att lämna in på Bilia och byta klossar och skivor, men kör man på biltema så går det på ca 2,5" och ca 4,5" om man köper bosch, kan det stämma?

/ Jakob
Användarvisningsbild
av Cotag
Klossar från Bosch går på ungefär tusenlappen till min om man handlar på AutoDoc (Tyskland). Jag satte på sådana senast och är nöjd.
Hur man skruvar/kör tillbaka den elektriska handbromsen finns det ganska många trådar om redan. Sök lite på exempelvis "bromsbyte bak". :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vet i tusan om de kör Bosch men kanske som utbytesbelägg. Original ok är i alla fall TRW bak och ATE fram. Köpte ATE från AutoDoc och är toknöjd

Här finns en början i ditt sökande och ja, jag skulle rekommendera alla som bytt/lagat en cykelpunktering att själva byta sina bromsar, läs på innan så går det bra och lägg de pengarna på något roligt, för mig var det dessutom kul att lära sig viewtopic.php?f=70&t=149250&p=1318584&h ... w#p1318584
Användarvisningsbild
av Cotag
..och just det, tittar du på produktbeskrivningen på skivorna på AutoDoc så ser du vid vilka mått -fabrikören- vill att du ska byta skivorna.
Användarvisningsbild
av JakobH
Tackar, vilken bra beskrivning Martin. Ska nog gå fint de här.

Autodoc hade ju trevliga priser. Ska bara kasta av däcken och mäta skivorna jag har nu så måtten stämmer.

Sökte lite här på bromsar bak med elektrisk handbroms och det känns som hälften av trådarna är det har blivit följdfel :P

Tycker dessa visade ganska bra hur man ska byta bak:

Användarvisningsbild
av JakobH
Nu har jag mätt skivorna, fram verkar det vara 30cm och 31cm bak i diameter, verkar stämma med måtten det finns att köpa också.

Trodde man skulle få rätt delar när man angav reg nr men jag får ju fram en massa olika belägg och skivor.

Blir detta rätt?
kundvagn.PNG
kundvagn.PNG (28.78 KiB) Visad 3353 gånger
Hur är det med bromsvätskan, ska man suga ur lite och sedan fylla på igen eller klarar man sig med att bara hålla ett öga på att det inte svämmar över? Såg att volvo tar 60kr för en liten burk så det är det väl värt så man inte får olika fabrikat.

/ Jakob
Bilagor
kundvagn.PNG
kundvagn.PNG (28.78 KiB) Visad 3353 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Måtten beror ju på vad du har för motor.
Kan inte se att det står i tråden....?

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]