Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som jag skrev tidigare så uppstår det beskrivna missljudet vid mycket lätt nedförsbacke med 3:ans växel utan gaspådrag vid ca 25-30 km/h. Det bör väl vara vid tomgångsvarvtal?
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
Min XC70 är ju en diesel, så lågvarvigare av födsel och ohejdad vana än en diesel. Det händer att automaten vill köra den ner i närheten av 1000 r/min, men då låter det inte vacket. 1200 r/min är genast bättre.
Men den går ju inte sönder bara för att det vibrerar och morrar lite.
xAx skrev: fre 31 maj 2019, 10:16 Som jag skrev tidigare så uppstår det beskrivna missljudet vid mycket lätt nedförsbacke med 3:ans växel utan gaspådrag vid ca 25-30 km/h. Det bör väl vara vid tomgångsvarvtal?
Det borde inte vara något högt varvtal nej, men effektuttaget måste ju vara väldigt litet å andra sidan. 30 på trean borde inte vara några som helst konstigheter, det var det iaf inte på de manuella äldre Volvos jag haft vad jag kan minnas.
av xAx
Det visade sig vara en avgasupphängning som hade brustit, vilket medförde att vänster ljuddämpare svajade med ett dovt lågt dunkande ljud som följd. Köpte billig lösning på Biltema (se nedan) och efter montering försvann ljudet. Det hade alltså inget med eco-driving att göra, vilket jag inledningsvis felaktigt befarade.

Biltema reperationssats universalupphängning: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000020314

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]