Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
Lämnade in min V90CC till plåtverkstaden och hyrde en V90CC från Hertz.

Hyrbilen stank kattpiss, så jag fick byta den för dom höll med mig.
Den andra bilen luktade mer nytvättad, men dagen efter när jag hoppar in i hyrbilen så luktar den fan också kattpiss, och ganska mycket också, man får lite ont i huvudet efter en halvtimme i bilen.

Jag börjar lukta runt i bilen för att finna källan, och det är under mattorna, och plastmattorna är blöta undertill.

Jag misstänker att Hertz tvättar mattorna ofta och är slarviga med att torka dom först, så det lär vara konstant blött under mattorna.

Men varför just lukten kattpiss? Nu snackar vi inte en liten antydan, utan det stinker så fort man öppnar dörren, och är det oxå en solgassande dag som idag så går det inte att sitta i bilen innan man vädrat ur.
av UnleashFusion
Vardelos skrev: fre 14 jun 2019, 20:10 Lämnade in min V90CC till plåtverkstaden och hyrde en V90CC från Hertz.

Hyrbilen stank kattpiss, så jag fick byta den för dom höll med mig.
Den andra bilen luktade mer nytvättad, men dagen efter när jag hoppar in i hyrbilen så luktar den fan också kattpiss, och ganska mycket också, man får lite ont i huvudet efter en halvtimme i bilen.

Jag börjar lukta runt i bilen för att finna källan, och det är under mattorna, och plastmattorna är blöta undertill.

Jag misstänker att Hertz tvättar mattorna ofta och är slarviga med att torka dom först, så det lär vara konstant blött under mattorna.

Men varför just lukten kattpiss? Nu snackar vi inte en liten antydan, utan det stinker så fort man öppnar dörren, och är det oxå en solgassande dag som idag så går det inte att sitta i bilen innan man vädrat ur.
viewtopic.php?f=86&t=145448&hilit=matta+kattpiss denna tråd har det snackats om mattorna på dom nyare
av Vardelos
Tack :-)

Bara för info, i tråden misstänker dom filtbiten på förarplatsen, men jag upptäckte detta bak, så det känns inte så troligt. Utan det är gummit, och lukten sätter sig sen i filten under mattan. Så torka era mattor noga på undersidan efter tvätt.
av Vardelos
Xanthopteryx skrev: fre 14 jun 2019, 23:26 Jag har gummimattor i vår och dessa luktar nada, oavsett blöthet.
Jag har också dessa mattor i min bil, levererad mars -18 och jag har aldrig känt ens en tillstymmelse till dålig lukt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är väl vissa som gör det. Minns saab 9-5 runt 04-05 när jag jobbade med bilrekond runt -06. Första gången trodde man det var nån riktig svettpärla som ägt bilen, men efter ett par stycken så förstod man att saab valt att tillverka delar av bilen i gul lök. Lite oklart varför inte alla fick sjukan, men det var hemskt nog som det var.
av least
Gul lök och kattpiss har svavel som gemensam doftkomponent.

Svavel ger olika "varianter" av luktupplevelser beroende på material.
av Tobbev
Hade en Saab 9-5 ett tag som jag lämnade in på rekond på Ditec. Den stank av kattpiss när jag fick tillbaka den, och det var mycket riktigt tygmattorna som inte hade torkat ordentligt. Tog ut mattorna och lade dom i solen en dag, samt ställde bilen i garaget med dörrarna öppna över helgen. Då försvann lukten
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]