Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ha en V90 CC från 2018 som plötsligt visar streck när bränslemätaren börjar närma sig reserven.
Räcker med att jag får varningen om att jag bör tanka (alltså när det är 90 km kvar till tom tank), varav nästa gång jag startar bilen så visar den bara streck istället för körsträcka kvar till tom tank. Även bränslemätaren (från 0 full) är nollad, alltså visar inte hur mycket det är kvar. Min fråga är således - är detta något som förändrats på senaste uppdateringen eller är det ett fel på mjukvaran tex?

Min Volvohandlare var något ifrågasättande till min beskrivning och sa att det är senaste uppdateringen som kan vara sådan att Volvo valt att ta bort informationen om hur långt det är kvar till tom tank. :-o

Min tanke är att det hade varit mycket märkligt av Volvo att då helt sonika nolla informationen så att det känns som att jag måste köra i panik till närmaste station, när jag egentligen vet att jag hade 90 km kvar när jag stängde av bilen.

Någon som har koll på detta?
Servade bilen för några månader sedan känns som att det kanske kan vara något som inte riktigt stämmer i den uppdateringen.

Otroligt tacksam för svar :)
least skrev: tor 13 jun 2019, 21:47 Låter mer som en trasig tankarmatur...
Kan det inte vara så att bilen tappade beräknad medelförbrukning när ny mjukvara installerades? Den beräknar kvarvarande körsträcka baserad på tidigare medelförbrukning. Jag skulle avvakta till nästa tankning för att se om problemet kvarstår.

Edit: Såg nu att det var några månader sedan ts servade bilen, då borde förstås medelförbrukningen rättats till. Jag skulle kontakta verkstad igen för att få den nya uppdateringen som kom för bara några veckor sedan till 90-serien för att se om det hjälper..
Tack. Ska ringa dem och be dem om det. Kändes bara så osannolikt när han på Volvo sa att han trodde att det var korrekt. Att det var så det skulle vara. Alltså att den visar streck istället för kvarvarande liter i reservtanken (när lampan för att tanken börjar bli tom precis precis börjat att lysa). När jag tankade (och bilen visade streck istället för litet kvar) kunde jag ändå få i 51 liter. Så tom var tanken absolut inte.
Streck brukar betyda att datorn inte kan beräkna hur många kilometer till som du kan köra.
Antingen att tankens nivå är under flottörens minimi-nivå, eller att sändaren i armaturen inte fungerar som den ska.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]