Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fr3dd4n
Tjabba!

Införskaffar snart en ny bil. Var och provade en V70N som hade gått 30K, den var tungstyrd, klonkade i framvagnen när det var ojämn väg och backen hoppade ur så man fick hålla på växelspaken.. Hon som sålde den sa att alla V70 gör så när de kommer upp i 30K mil, det kan väl fan inte stämma?! Den kostade dock 20K. Nu är jag på jakt igen efter en annan. Måste fråga, gör alla V70 så här?

Har tittat på Blocket och min budget är 20K. Får man en vettig V70 för detta priset? Är det farligt att köpa en som gått över 30K mil?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nej, alla V70 gör inte så.
Visst slits bilar i takt med mil och år, men hittar man rätt exemplar så kan den rulla 10'-tals mil till.
av Fr3dd4n
Men vad bra då. Tack för svar. Har stirrat mig blind på miltalen i annonserna men kanske inte ska fortsätta med det.
av Andreas12
Jag stirrar oxå lite blint på miltal...fast åt andra hållet.
Lagar ofta en v70 från 01 med 8 tusen mil på mätaren..har hänt en del på den..
Min egen 06a med 36 tusen mil på mätaren känns fast o bra på alla sätt o inga missljud.
En välskött långmilare är det mesta bytt .
Dessa bilar klarar milen mycket bättre än många andra bilmärke.
Är tyvärr en djungel med mycket v70 bilar med eftersatt underhåll o i dåligt skick, letar själv efter en 06-07 till min sambo..
Hittills har det varit bilar med läckande styrväxel, en som bättrat lacken med falurödfärg med pensel , stora hål i inredning o innertak mm.
Detta är bilar för mellan 20-30 papp.
Verkar gå i omgångar ,köpte två 06or för under 20 papp förra sommaren utan fel så dom finns..
Anser att skicket är viltigare än milen på mätaren.
av Fr3dd4n
Tack för svar!! Så generellt kan man säga att det handlar om tur att hitta en bra V70? Jobbigt om den är skön att köra på testturen men efter en vecka så rasar skiten. Usch vad ledsen man blir då. Visst är 20K inte jättemycket pengar men ändå. Jag ser att jag har den här bilen i minst 2 år.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Min har gått 35'. Visserligen automat. Men den är lättstyrd, förvånansvärt fast i hullet och tyst. Skillnaden mot att köra en ny bil är förhållandevis liten. Jag har kört de senast 7' och det har typ inte hänt nåt på den sträckan. Har iofs gjort en del underhåll längs vägen.
av Falconblå
Fr3dd4n skrev: tor 13 jun 2019, 20:37 Tack för svar!! Så generellt kan man säga att det handlar om tur att hitta en bra V70? Jobbigt om den är skön att köra på testturen men efter en vecka så rasar skiten. Usch vad ledsen man blir då. Visst är 20K inte jättemycket pengar men ändå. Jag ser att jag har den här bilen i minst 2 år.
Köp en japansk bil om du är ute efter driftsäkerhet och ekonomisk bil. Toyota Suzuki eller Mazda....
Inte en stor, tung och törstig svensk herrgårdsvagn
av Andreas12
Fr3dd4n skrev:Tack för svar!! Så generellt kan man säga att det handlar om tur att hitta en bra V70? Jobbigt om den är skön att köra på testturen men efter en vecka så rasar skiten. Usch vad ledsen man blir då. Visst är 20K inte jättemycket pengar men ändå. Jag ser att jag har den här bilen i minst 2 år.
Risken för att bilen ska rasa efter en vecka finns på alla bilar, därav gäller det att läsa på om vanliga fel o kolla bilarna noga..
Sen kan man såklart aldrig kolla allt men ja 20 papp då är det lite spel..
Mitt tips är att kolla runt även i lite högre prisklass då ser du lite vad du får för pengarna..
Jag är ganska kräsen även om det är småpengar, orkar inte skruva massa på en bruksbil.
av borstarmicke
Toyota, Suzuki lr Mazda med 30k på mätaren hade jag nog aktat mig för... svårt om man vill ha V70 storlek på en billig bil, inga andra märken är ju heller felfria tyvärr... gillar V70 trots problemen de har, bra om man har koll på standardfelen på dem, kan ju hjälpa till att pruta priset om det är hyfsat lätta fel att fixa.
av borstarmicke
Fö har jag o har haft ett par V70:sar o d va stor skillnad när vi bytte en 02 T5 med 5000mil mot en ny 07 D5, allt va mkt stummare o styvare, samma nivå på ljudanläggning lät mkt bättre... så d hade ju hänt lite på 5år...

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]