Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Jag åkte hyrbil, en v60, att blinkers och torkarspaken var för korta och någon cm för långt bort från ratten var något jag irriterade mig på i 45 mil. Visserligen ilandsptoblem men onödiga missar. Men att baksätet inte går att fälla mer än 40/60 är ju märkligt. Växellådan (aut) växlar för det mesta behagligt men ibland rätt osnyggt, som när jag släppte gasen genom korsningar och sen mjukt skulle öka farten igen, då ryckte den osnyggt. Synd då den annars växlade mjukt och fint vid vanlig körning.
Men den stora negativa överraskning var däckljudet i vanlig motorvägsfart. Där måste volvo göra något. I en annan tråd skrev någon att volvo jobbar på det. Det hoppas jag verkligen. Min nuvarande bil, v60 - 18 är ju behagligare ljudnivå i. I övrigt en bil med många positiva egenskaper. Så om volvo läser detta, inför tredelat baksäte och lös problemet med bullernivån så kanske jag köper en, en t4 skulle ju vara trevligt.
av joysam
Håller med dig om baksätet.

Vid bullermätning är dock min D4 my19 tystare än min förra D4, my15.

Spakarnas längd har jag inte reflekterat över ens lite.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av III
APhilipsson skrev: mån 10 jun 2019, 11:21 Är man ljudkänslig så är det bättre välja sedan. ;-)
Ofta är ju det men haft två v60 och tyckt de gått tyst, haft även en 745 och en 945 och de gått tyst. 745 , då hade jag väl andra preferenser men 945 än har tjänstgjort som andrabil och undra om inte den också var tystare än den nya v60:n.
av III
En reflektion till, jag tycker den var onödigt stum i fjädringen. Min nuvarande v60 har touringchassi, den förra standard, tycker touringchassit är tusan så mycket behagligare. Hoppas det kommer som valmöjlighet. Vissa vill ju ha bilen lite stummare, vissa lite bekvämare. Och för vissa är standard inte stumt nog och då finns r-design så varför inte touring till oss som vill ha det lite bekvämare.
av stevvee
III skrev:Den hade 19 tum, kan det varit 245/45 19 kanske
Mer däckmodell. Jag har 19” på min T8 och tycker inte alls den är högljudd
Användarvisningsbild
av epostaren
Min V60 T5 rullar på 18" och har 68db vid körning. Min gamla V70 2,5FT med 16" fälgar har 71db vid körning. Ingen av bilarna har aukustikrutor. Jag upplevde 2,5FT som mycket tyst, men min nya V60 känns tystare...
av joysam
245/45-19 är ju inte en däckdimension som är känd för att ge lägre ljudnivå.

När jag mätt med Arbetsmiljöverkets app Buller har jag 2 dB lägre ljudnivå i min nya V60 jmf med den gamla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]