Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Ska kupefläkten starta även när bilen S80/02 är avsängd? Kupefläkten har stått och gått några gånger den senaste tiden när jag kommit ut till bilen. Det har varit väldigt varmt, närmare 50°c i kupén.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av LaRy
På min S80 -05 har den aldrig någonsin under de 12 år jag ägt bilen, stått och gått med avstängd bil = nyckel ej i tändningslåset.
Användarvisningsbild
av GLIZ
LaRy skrev:På min S80 -05 har den aldrig någonsin under de 12 år jag ägt bilen, stått och gått med avstängd bil = nyckel ej i tändningslåset.
Min går igång ibland, fått uppfattningen att det händer när det blir mycket varmt. Har bytt knappanelen för ac. Vet inte om den gjorde så före. Har upptäckt det en handfull gånger.

av Rådlös
Fläkten startar när man låser upp med fjärrkontrollen. Är det detta du menar?
Men trots allt lite underligt om det gör så på en -02. Jag har en V70 -08. Den slutade att göra så förra sommaren och vad jag har läst här på forumet så är det riktigt. Då hade den gått kanske 13 - 14 000 mil.
av MickeM
Kupefläkten ska inte starta när man låser upp.
Föregående tänker nog på aspireringsfläkten som drar luft tll kupetemperaturgivaren.
(Svagt surrande )

Men kupefläkten ska enl uppgift kunna starta själv för att värda ut fukt, under speciella förutsättningar.
(Tex kondensfukt efter ac-användning)

Men jag har ALDRIG tagit min bil på bar gärning med att göra så.

Så om fläkten går själv relativt ofta utan att kunna hänvisa till tex fukt, så är det nog effektsteget.
Fel på det, kan också få kupefläkten att starta själv. Lite när som helst.
av Andreas12
Det är inget fel..
Har läst om andra som bytt panel mm för detta hänt, men tydligen ska det stå i instruktionsboken att det ska vara så...
Kommer inte ihåg om det är på detta forum tråden var el annan sida.
Verkar bara gälla dom äldre, min 06a har inte gjort så men en 01a i familjen gör så på varma sommardagar.
av Rådlös
Jo MickeM, här ser du en sida ur instruktionsboke som jag har skannat. Det är denna funktionen jag menar. Men vi får gardera oss. Det står i texten att det skall hålla på i 4 år. Min V70 -08 slutade fläkta som sagt förra sommaren! Det måste ju vara någon programmering som inte stämmer eller har spårat ur. Frågaren har också en -02 och det är ju ingen självklarhet att dessa funktioner fanns då?
Och fläkten till kupétemperaturen har jag aldrig hört. Jag har i och för sig aldrig heller försökt lyssna efter den, men den torde vara väldigt lågmäld jämfört med kupéfläkten.
En fundering: man kanske måste ställa klimatanläggningen i läge AUTO för att detta skall fungera?

[img][/
clean zone.jpg
Add description
clean zone.jpg (273.18 KiB) Visad 561 gånger

Beklagar att bilden blev på högkant. Det är mitt bildprogram som inte vill samarbeta.
Användarvisningsbild
av wissel
Mina 2 senaste Volvos har efter ca 40 minuter efter färd startat upp kupéfläkten med fullt blås i ca 7 minuter. (Sommartid)
V70 2001 och min nuvarande XC90.
Vill minnas att det är en parameter man kan laborera med själv i VIDA.
Vart fall aktivera om den blivit avaktiverad.
Jag har ingen Vida numera så kan inte tipsa om exakt var jag stötte på detta med rubriken tror jag var "eftergång" Kupéfläkt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Kupefläkten ska inte starta när man låser upp.
Föregående tänker nog på aspireringsfläkten som drar luft tll kupetemperaturgivaren.
(Svagt surrande )

Men kupefläkten ska enl uppgift kunna starta själv för att värda ut fukt, under speciella förutsättningar.
(Tex kondensfukt efter ac-användning)

Men jag har ALDRIG tagit min bil på bar gärning med att göra så.

Så om fläkten går själv relativt ofta utan att kunna hänvisa till tex fukt, så är det nog effektsteget.
Fel på det, kan också få kupefläkten att starta själv. Lite när som helst.
Itressant. Som jag skrivit tidigare. Verkar vara vid extrem värme i kupén som det inträffar.

Användarvisningsbild
av GLIZ
wissel skrev:Mina 2 senaste Volvos har efter ca 40 minuter efter färd startat upp kupéfläkten med fullt blås i ca 7 minuter. (Sommartid)
V70 2001 och min nuvarande XC90.
Vill minnas att det är en parameter man kan laborera med själv i VIDA.
Vart fall aktivera om den blivit avaktiverad.
Jag har ingen Vida numera så kan inte tipsa om exakt var jag stötte på detta med rubriken tror jag var "eftergång" Kupéfläkt.
Där satt den. Så gör min. Då ska den göra så, förmodligen.

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]