Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pj84
Hej
Remmen har gått av på min V70 D3 -2011

Ska försöka få tag på en ny rem och sätta dit denna då jag behöver använda bilen fort men jag har lite frågor så jag hoppas nån kan hjälpa mig med detta.
Har sökt men hittar bara äldre årsmodeller.

Vilka verktyg behöver man ha för att få dit en ny rem ? Jag läste nått nånstans att man behövde en torx och nånstans läste jag att man var tvungen att ha nått special verktyg ( för elastiskt rem)

Kan man se nånstans hur remmen ska sitta runt vilka hjul ?

Multiremmen verkar gå från motorn till servopump och upp till generator via en spännare med ett hjul.
Sen sitter det en kilrem från servopump ner till ac kompressor
Tycker detta är jättekonstigt ?

Är detta ett svårt moment att utföra ?
Vad behöver man släppa ?
Vilka verktyg ?

Tacksam för snabba svar.
av UnleashFusion
Pj84 skrev: lör 08 jun 2019, 20:42 Hej
Remmen har gått av på min V70 D3 -2011

Ska försöka få tag på en ny rem och sätta dit denna då jag behöver använda bilen fort men jag har lite frågor så jag hoppas nån kan hjälpa mig med detta.
Har sökt men hittar bara äldre årsmodeller.

Vilka verktyg behöver man ha för att få dit en ny rem ? Jag läste nått nånstans att man behövde en torx och nånstans läste jag att man var tvungen att ha nått special verktyg ( för elastiskt rem)

Kan man se nånstans hur remmen ska sitta runt vilka hjul ?

Multiremmen verkar gå från motorn till servopump och upp till generator via en spännare med ett hjul.
Sen sitter det en kilrem från servopump ner till ac kompressor
Tycker detta är jättekonstigt ?

Är detta ett svårt moment att utföra ?
Vad behöver man släppa ?
Vilka verktyg ?

Tacksam för snabba svar.
möjligtvis kan denna tråd hjälpa dig? viewtopic.php?t=131100

eller denna?

- dock är jag inte säker om det är samma som på V70
av Pj84
Ser inte likadant ut :(

Är det farligt att köra bilen utan multirem ?
Förutom att bilen inte laddar.
Servon går ju på multiremmen med men när jag körde upp bilen på uppfarten så kändes den inte alls trögstyrd ?

Anledningen varför jag frågar är att löser det sig inte i morgon så funderar jag på att ev lämna in den istället.

Jag har hittat en Torx med storlek 60 här hemma nu iallfall så jag tror jag kan släppa spännaren om det nu är en sådan.
Har dock inte fått tag på nån multirem än då allt är stängt 😒.

Är det verkligen ingen som bytt denna remmen på sin bil som kan dela med sig av lite Info ?
av Pj84
Sitter en ny rem på plats nu iallfall och allt fungerar som det ska.
Problemet är att längden inte blev exakt som den befintliga från början.
Ska in på Volvo imorgon och köpa en ny och byta så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
av V7003
Hejsan! Hur har det gått med bytet? Jag fick exakt samma problem som du igår när jag var tvungen att åka iväg. Bilen startade som vanligt, men efter den tredje korsningen började batterilampan lysa ilsket och meddelande "Service snarast!" dök upp i displayen. Just där hade jag inte möjlighet att stanna, men efter några hundra meter fanns en busshållplats. Där konstaterade jag att remmen hoppade av. Bara att vända hem. Tur, säger många av er, ty remmen har inte trasslat in sig i kamremmen. Tur, säger jag också! Vad kan slutsumman av multiremsbyte vara? Vad är det som är förnuftigt att byta i samband med det? Mvh Laszlo
av mange240
V7003 skrev: sön 03 jan 2021, 09:00 Hejsan! Hur har det gått med bytet? Jag fick exakt samma problem som du igår när jag var tvungen att åka iväg. Bilen startade som vanligt, men efter den tredje korsningen började batterilampan lysa ilsket och meddelande "Service snarast!" dök upp i displayen. Just där hade jag inte möjlighet att stanna, men efter några hundra meter fanns en busshållplats. Där konstaterade jag att remmen hoppade av. Bara att vända hem. Tur, säger många av er, ty remmen har inte trasslat in sig i kamremmen. Tur, säger jag också! Vad kan slutsumman av multiremsbyte vara? Vad är det som är förnuftigt att byta i samband med det? Mvh Laszlo
Ofta är frihjulet orsaken, ibland något annat. De bör undersökas vid bytet, är svårt att göra om man aldrig gjort det förut, enkelt när man övat :party:
Användarvisningsbild
av V7003
20210103_091241[1].jpg
20210103_091241[1].jpg (304.5 KiB) Visad 2386 gånger
En nytagen bild på remmen. Kan det vara åldern? Jag kände för hand spännaren och generators snurr, men de löper utan spel. Längre in når jag inte, det är trångt för mina händer.
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]