Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danno8118
hejsan! jag har nyss handlat mig en v70 2015. jag har letat överallt om hur man kopplar så jag kan köra med dimljus och p/halvljus samtidigt men jag hittar ingenting, så jag hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig!

MVH Danno
Användarvisningsbild
av Steffe3
Eftersom du inte har dimljus, utan DRL, så kommer du inte kunna tända dom med mindre än att koppla dom externt med egen knapp.
Men det är blockerat av en anledning (dom får inte lysa tillsammans, precis som med dimljus och halvljus på dom bilar som har det).
av Kimmen90
Steffe3 skrev: tor 06 jun 2019, 23:50 Eftersom du inte har dimljus, utan DRL, så kommer du inte kunna tända dom med mindre än att koppla dom externt med egen knapp.
Men det är blockerat av en anledning (dom får inte lysa tillsammans, precis som med dimljus och halvljus på dom bilar som har det).
Underbart
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast dimljus och halvljus kan man tända samtidigt. Man får inte, men det går. Anledningen till att det ändå går, har jag läst någon gång, var att i något EU-land var det tillåtet, och därför skulle det vara möjligt, även om man inte får göra så här, i Sverige. Inte nu längre.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
apersson850 skrev: fre 07 jun 2019, 09:40 Fast dimljus och halvljus kan man tända samtidigt. Man får inte, men det går. Anledningen till att det ändå går, har jag läst någon gång, var att i något EU-land var det tillåtet, och därför skulle det vara möjligt, även om man inte får göra så här, i Sverige. Inte nu längre.
Har haft den möjligheten bortprogramerad i istortsett alla saabar jag haft så att det måste gå tror jag inte stämmer.
av Lövet
Tror inte jag heller. Dimljus fram behövs till att börja med inte alls.

DRL får lysa tillsammans med halvljus om det är ordentligt neddimmat dock. Bara att titta på typ alla nyproducerade bilar, de funkar så.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast då är ljusstyrkan nedsatt så de liknar parkeringsljus.
Att man kan ta bort en funktion innebär ju inte att den inte ska finnas när bilen typgodkänns.
av Lövet
apersson850 skrev:Att man kan ta bort en funktion innebär ju inte att den inte ska finnas när bilen typgodkänns.
dimljus? behöver bara finnas bak

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]