Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inlandet
Hej!

Mitt första inlägg så ber om ursäkt på förhand ifall jag gör nå fel med detta.

Tycker mig höra ett skumt ljud från motorn på min S80, länkar video där jag tycker det komma från vänster sida framifrån sett, Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt förutom på videon. Slamrande? Dieselaktigt? Helt normalt? Som en traktor? Ljudet gjorde sig inte helt likadant på inspelningen men det är där ändå.

Motorn är en 2.5T som gått 15K mil.

Hoppas det finns någon invigd som kan låna sitt öra! Är bakom flötet när det kommer till motorer men neurotisk nå jävligt när det kommer till bilen ändå.

//Inlandet
av Yaniz
Hörs lite dåligt. Kan vara VVT-enheten, men är ovanligt och inte sannolikt. Uppkommer ljudet bara kort vid uppstart och det är tyst när motorn är varm?
av Inlandet
Tack för svar, ja ska se om jag kan få en bättre inspelning. Ljudet är där oavsett varm motor eller inte, hör det inte i kupén men utanför med både öppen/stängd huv. Om vi nu pratar om samma ljud förstås 😁
av Yaniz
Då föreslår jag att du försöker lokalisera missljudet. Ta en lång skruvmejsel och placera den på plastkåpan där kamremmen löper (något till vänster om oljepåfyllnadslocket om du står framför bilen och tittar ner i motorrummet), tryck sedan örat mot skruvmejselns skaft. Hör du ett skorrande, rasslande, knackande ljud är det sannolikt VVT-enheten. Den består på din motor av två drev som drivs av kamremmen. Vad de har för uppgift ska vi inte gå in på här. Finns förklarat på nätet om du är intresserad.

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]