- tor 06 jun 2019, 16:16
Hej alla!
Volvon tänder inte. Den klickar en gång och sedan händer inget. Ser inga varningar någonstans.
Igår lade jag märke till att tändningen är seg. Den brukar tända och starta bara jag trycker på startknappen en gång(utan att hålla). Tändningen brukar vara alert liksom.
Öppnade batterilådan och såg att minuspolen har massa ärgningar(vit grön pulver) på den. Så jag lossade den och rengjort och satt tillbaka. Dock ingen förbättring.
Är det batteriet tro? Det är inte bytt på åtminstone 7 år då vi köpte bilen.
Tacksam för lite input och idéer
Svar till dig MickeM:
Vad har du för spänning i det?
Vet inte riktigt då jag inte har någon spänningsmätare
Har den stått länge?
Nej, den har inte stått länge
Kör du mycket korta sträckor och/eller kör mycket sällan?
Ja. Sista två veckorna har jag kör många gånger en sträcka på 4 km.
Elektroniken verkar få fnatt när jag försöker starta. Den visar alla konstiga meddelande. Känns om programvaran hänger sig då.
Ska försöka få tag på en spänningsmätare. Borde bilen inte varna för Dålig batteri liksom?
Volvon tänder inte. Den klickar en gång och sedan händer inget. Ser inga varningar någonstans.
Igår lade jag märke till att tändningen är seg. Den brukar tända och starta bara jag trycker på startknappen en gång(utan att hålla). Tändningen brukar vara alert liksom.
Öppnade batterilådan och såg att minuspolen har massa ärgningar(vit grön pulver) på den. Så jag lossade den och rengjort och satt tillbaka. Dock ingen förbättring.
Är det batteriet tro? Det är inte bytt på åtminstone 7 år då vi köpte bilen.
Tacksam för lite input och idéer
Svar till dig MickeM:
Vad har du för spänning i det?
Vet inte riktigt då jag inte har någon spänningsmätare
Har den stått länge?
Nej, den har inte stått länge
Kör du mycket korta sträckor och/eller kör mycket sällan?
Ja. Sista två veckorna har jag kör många gånger en sträcka på 4 km.
Elektroniken verkar få fnatt när jag försöker starta. Den visar alla konstiga meddelande. Känns om programvaran hänger sig då.
Ska försöka få tag på en spänningsmätare. Borde bilen inte varna för Dålig batteri liksom?

- By kvillebäck