Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vicktor
Hej
Har läst att fler än jag haft problem med rostigt undre gångjärn på dörrarna, vilket resulterar i hängande dörrar.

Frågor
Hur har ni löst det?
Om ni lämnat in, vad har det kostat?
Har någon fått det på garanti?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En droppe olja på gångjärnet så rostar eller gnisslar det inte och håller i evighet.
av least
Hängande dörr? Du menar att det nedre gångjärnet är helt sönderrostat?
Användarvisningsbild
av SebastianJ
VolvoB20 skrev:En droppe olja på gångjärnet så rostar eller gnisslar det inte och håller i evighet.
Vilket bra tips när man redan har rostiga gångjärn, har förövrigt samma på min vita XC70 i framdörrarna. Förardörren har börjat se lite sne ut men tror inte det beror på rosten då det bara är ytrost utan behöver nog bara justeras.
Användarvisningsbild
av apersson850
Rost på ytan är en sak. Så länge den är på ytan är den rent kosmetisk, men den har förstås en tendens att krypa längre in med tiden.
Hängande dörrar beror på att gångjärnen är slitna. I sin eviga vishet har ju konstruktörerna tagit bort den smörjnippel, som fanns på gångjärn förr i tiden, så man får inte in något fett där det gör nytta. Justera gångjärnen handlar det alltså inte om. Det är inte det att de sitter fel, utan de har ett stort glapp.
Jag har bytt ett gångjärn på förarsidan på min bil. Dörren glappade så det syntes att listerna på dörrarnas översida inte låg i linje, ens när dörren var stängd och då ändå hängde på låset.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det behövs ju inga smörjnipplar, en bra olja tränger ju in själv och ser till att det varken rostar eller slits ut. En droppe olja kostar ju bara bråkdekar av ett öre så det kan man kosta på sig.

Har det gått så långt att gångjärnet har rostat bort / slitits ut så dörren börjar hänga ned är det ju bara byte som gäller för det ska bli bra för glappet går ju inte att justera bort..
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte en tunn olja du ska ha i ett gångjärn eller en led, det är smörjfett. Det hittar aldrig dit, om det inte finns en smörjnippel.
av Vicktor
Min fråga va inte om vilken olja. Eller vad som man borde gjort tidigare.
Utan till er som haft glapp/ hängande dörr.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: ons 05 jun 2019, 14:44 Det är inte en tunn olja du ska ha i ett gångjärn eller en led, det är smörjfett. Det hittar aldrig dit, om det inte finns en smörjnippel.
Hur menar du nu? Varför skulle jag använda smörjfett när det inte kan tränga in???

Krypande olja funkar pefekt bara att man får ta på en droppe 2 ggr per år istället för smörjfett via nippel vart annat år.

2 droppar per år är bra mycket enklare/billigare än att behöva byta gångjärn lite nu och då-
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vicktor skrev: ons 05 jun 2019, 15:14 Min fråga va inte om vilken olja. Eller vad som man borde gjort tidigare.
Utan till er som haft glapp/ hängande dörr.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Har det gått så långt är det byte av gångjärn som gäller. Man brukar ta bort den gamla axeln och loppa dit en ny.

Jag har bytt några sådana där de skadats av våld. Dock inte på just v70
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]