Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wissel skrev:Vet inte riktigt hur säkert detta är men jag tvättade av dörrlisterna på Husvagnen med Yes diskmedel och passade samtidigt på att "rengöra" min bilnyckel....nu klibbar dörrlisten som bara den, hade stoora problem att komma in i vagnen då listen hade limmat igen hela dörren. Bilnyckeln känns om en sladdrig geléklump. Yes är kanske lika med NO till bilbehandling...Tvättade av rubbet med SPRIT och fick stopp på eländet. Får se om det håller i sig. Har förgäves försökt att få tag i 90% sprit så vanlig Apotekssprit fick duga... :-)-)
Skumt och märkligt sammanträffande! Jag har ingen aning om vad ytskiktet i Volvos paneler består av, eller hur det kan tänkas påverkas av diskmedel. Men generellt är det ju ytterst sällan som man avråder från att använda diskmedel. Själv tror jag inte att detta kan vara förklaringen.... men man kanske skulle ställa frågan till någon som är lite mer kemikaliskt bevandrad.
av tlt
Jag har också samma fenomen , mittarmstödet fram klibbar på min V70 -05 .Det blev dock lite bättre när jag behandlade det med lite armorall cockpit shine eller hur det stavas :oops: det slutade klibba men det känns om man skrapar lite med nageln att det fortfarande är mjukt....
själv så har ratten min börjat klippa. Är man då blöt om händerna så blir hela händerna klippiga och full av små svarta korvar från ratten. Finns det nått att göra förutom att byte ratt?? :(
Hmm...jag noterade idag att även min inredning har börjat klibba på dörrsidan (där man har vänster armbåge när man kör).

I stödet nedanför karmen, dvs, där knapparna för el-hiss och centrallås sitter är materialet gjort i skinn, vilket gör att det är hur fint och smidigt som helst.

Däremot är karmen runtom gjord av något konstmaterial, vilket har en hinna som tycks slitas ner med tiden. Och när den hinnan försvunnit blir det en mer gummiliknande/klibbig konsistens. Man ser även att där ytskiket försvunnet glänser det inte lika fint som övrigt, utan det är en matt yta.

Samma matta yta och "gummikänsla" finner jag också på armstödet till höger om föraren. Man vilar ofta höger armbåge där, och följdaktligen slits det ner efter ett tag. Inte som de gamla 740-inredningarna som håller än idag, trots tillverkningsår 1988 eller liknande.

Således tror jag att skadan uppstår av nötning, dvs, tex om du tvättar ovarsamt, eller gnuggar med fingrarna istället för med en fuktad mjuk bomullstrasa. Alternativt uppstår skadan pga rent slitage.

Tyckte någon ovan nämnde att även ratten börjat klibba...kan tänkas att det är då modellen som inte har läderbeklädd ratt?
Detta klibbfenomen har jag upptäckt på en massa olika prylar. Hörlurar(in-ear), fjärrkontroller, knivhandtag mm. Finns en del detaljer i inredningen på V70'n också, men värst hittills är nog hörlurarna. :-(

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]