Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Var det där till mig? Jag har inte dragit några slutsatser av den länk jag postade. Skrev att vissa tror det kan bli så. Det är en intressant vinkel och något man får ha lite i bakhuvudet, men jag drar inga slutsatser av det.
Sen tror jag inte heller begagnade bilar kommer slumpas bort till låga priser.. det har jag aldrig sagt. Snarare tvärtom så länge efterfrågan är högre än tillgången. Vilket den ser ut att vara många år framöver då batteriproduktionen sackar efter.
Du spår ju prisfall på bensin/dieselbilar, det har du ju sagt. Hur får du ihop det med att efterfrågan är större än tillgången på begagnade bilar? Länken du skickade spår ju i praktiken ett scenario där man införde en skrotningspremie på 150000 kr på begagnade bilar med kraftig brist på bilar som följd. Antagligen skulle man bli tvungen att importera begagnade bilar till sverige.
Efterfrågan på elbilar är och förblir större än tillgången. Pratade inte om diesel och bensinbilar.

Jag har inte heller skrivit den där insändaren/artikeln och får väl förtydliga igen om du missuppfattade. Jag är inte med på att det blir precis som han skriver, men tyckte det var intressant tankesätt och att det troligen kommer påverka beg-priserna.
I allafall så att det kommer bli svårt att hitta elbilar framöver i 10-30k-klassen. Att de inte skulle sjunka under 150k tror jag inte alls på. Så enkelt är det inte att bygga om dem till batterilagring.
Det var ju bara några dagar sedan du var "orolig" för andrahandsvärdet på fossilbilar och att du inte trodde på någon brist om 3-4år.
Angående artikeln så drar man slutsatsen att efterfrågan på stationära batterier kommer bli så stor att det lönar sig att skrota ut bilar. Då frågar man ju sig varför någon vill bygga bil på batteriet från början istället för att bara sälja det som det är.
Jag tar det lugnt. Tror det om ett antal år,vet ej exakt. Så kommer de på något annat. Elbilar var inte bra,nu ska alla köra detta istället. Typ förut var det Etanol,sen Diesel. Nu El. Vad är nästa? Sen så är det ju många år kvar tills,många länder har satt stopp för att sälja nya Bensin/Diesel bilar. Typ 2030. När vi är där har de säkert kommit på nåt nytt,som de tror är bättre än Elbilar
joel80 skrev:
Lövet skrev:Än så länge är det många som kommer slå basbeloppsgränser, TCO gränser, har restvärdesbegränsningar osv och de åker nog konventionella bilar 10 år till.
Beror ju på om det blir så som vissa säger, att elbilar blir billigare är ICE-bilar kring 2023 samt att diesel och bensinbilar faller snabbare i pris framöver. Då går det kanske fortare även för TCO-anslutna?
Jo men då måste det bli billigare "på riktigt" om du är med. Inte beroende av subventioner som passar olika bra för olika grupper. För en privatperson är det skapligt långt kvar, samma med personalbilsförare med kostnadsneutrala bilar.
Ja, som jag förstår det är det utan subventioner man pratar om. Allt eftersom kommer ju bonus-malus fasas ut.

Jag kör ju privatleasing men där jag kör ett par tusen mil i jobbet. Det samt bränslebesparingen ger mig en näst intill "gratis" bil.
Betalar 3000kr/mån för bilen.. Plus att jag räknar med 1000kr extra i övermil per månad. Med knappt 200 mil i jobbet per månad får jag ut ca 3500kr. Bränsle för dom 200 milen kostar mig ca 400kr. Med den bränslebesparing jag gjort, både privat och i jobbet, är det betydligt bättre ekonomi än de flesta bensin/dieselbilar jag kan tänka mig.
Så i vissa situationer är det redan billigare.
För de som kör mindre än mig per månad blir det dock inte lika lätt att hämta hem ännu.. Då får man som privatperson räkna på en ägandetid på kanske minst 5 år.
Fast 2995kr är inte ett "riktigt" pris på vad en privatleasing kostar på en Leaf. Det var ett mycket begränsat antal bilar som Nissan sålde ut med mycket stora stöd. En vanlig Zoe kostar 3495kr, en Leaf normalt sett kostar 4350kr (2019-06-02). Så vi är lite där igen, nämligen att det krävs speciella förutsättningar än så länge för elbilarna. Jag håller dock med dig att jag tror att elbilarna har fortfarande rätt mycket optimering kvar produktionsmässigt så priserna lär sjunka på ett helt annat sätt än förbränningsmotorbilar. Där har man liksom lärt sig hur man producerar bilarna så det finns inte så mycket kvar att hämta på den fronten. Det kommer inte kosta hälften så mycket att bygga en Golf om 10 år men elbilarna kan nog ha den utvecklingen.
Helt sant.. Priset jag har är ju starkt beroende av bonus-malus.. Som ju inte går till mig utan till bilhandlaren/leasinggivaren.

Jag menade mer att det går att hitta alternativ idag som är fördelaktiga även för privatpersoner.. Mycket p.g.a att vi har bonusen.
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 445

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]