Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Locket är alltså ett högre sådant för att andra batterier ska passa på höjden om de inte gör så :)

Som här viewtopic.php?t=140237
Här ser du skillnaden viewtopic.php?t=137946
KeeM skrev: fre 31 maj 2019, 13:39 Ja vi kan ställa in en timer. Men var lite ute efter om jag kunde ladda upp batteriet helt och inte bara köra 3H.

Om du bytt batteri kan du givetvis underhålla batteriet under hela natten, motorvärmaren går inte direkt sönder så att säga. Det skall inte vara några större problem, helst inte varje dag för livslängden på motorvärmaren. Du kan variera lite att kanske någon gång under veckan eller varann vecka köra en hel natt. Det går.
Kimmen90: Din tanke med att koppla ur motorvärmaren kan i och för sig fungera, men är nog knappast tillrådigt. Att motorvärmare och batteriladdare och all annan kringutrustning ser ut som det gör beror ju på det faktum att "vem som helst" inte bör försöka ändra i installationen. Det finns ju ett populäriserat uttryck att en "outbildad" får bara koppla i installationer med två sladdar. Är det fler skall man ha utbildning (Nödvändig kännedom).
Nu har alla motorvärmare med tillbehör tre kablar och anslutningar och "gemene man" får koppla in dom under förutsättning att han använder dom avsedda detaljerna, utan att ha Nödvändig kännedom. Därför ser kontakterna ut som dom gör och några förväxlingar eller oklarheter skall inte kunna uppstå. Och kontakterna är inte tänkta att kunna öppnas efter egen tycke. Möjligen för en utbyggd installation av t.ex ett kupéuttag eller annat tillbehör. Men i princip skall det anses som en fast installation.
Däremot borde man ju kunna sätta ett extra kabelintag på högra sidan av bilen, (spegelvänt mot den vänstra sidan) och ha en batteriladdare separat ansluten i en egen krets. Jag har sett en V70 tillhörig SVEVIA som hade så. Jag vet ju inte vart intaget vart kopplat, men tänker mig att det kunde ha varit en laddare. Detta förutsätter ju att man har tillgång till två vägguttag vid sin parkeringsruta. Och det är inte alla som har det så.
Ett sent tillägg i denna tråden. Det finns en timer att koppla in i "kedjan" av enheter. Först kopplar man in batteriladdaren. Den får ju då spänning så fort man ansluter 230 volt. Sedan kopplar man in timern där man då ställer in värmarens drifttid. På så vis går värmaren bara den tid som behövs. Har man också kupévärmarfläkt så går den ju bara när värmaren är till.
Detta förutsätter att det inte är en timer på vägguttaget/elstoplen. Då fungerar det inte.

Det finns även en "elcentral" med en omkopplare som man kan ställa i tre lägen. 1. Enbart laddare. 2. Laddare och värmare. 3. Enbart värmare. Men denna anläggningen är tänkt för större fordon. Kanske inget för personbilar?

Man kan ju också ha som jag nämnde tidigare, flera spänningsintag för olika enheter. Jag nämnde en V70 tillhörig SVEVIA (f.d. Vägverket) Även Polisen har så, har jag fått veta.

Uppgifterna här har jag fått från Calix.
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]