Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min dotter har nyss tagit körkort och naturligtvis fått lära sig att köra s k eko-driving d v s på högsta möjliga växel i alla lägen. Åkte med henne i går och tycktes höra ett dunkande ljud från bakvagnen på 3:ans växel och vid en hastighet 20-30 km/h lätt nedför utan gaspådrag. Hon hörde naturligtvis ingenting.
Min fråga. Är det verkligen bra för växellåda/ transmission att köra på det viset under en längre tid med en så tung bil? Och vad var det för lätt dunkande ljud som hördes från bakvagnen? Lät inte bra alls, enigt min mening. Oroväckande skulle jag påstå. Bilen ifråga är en V70 2010 bensinare.
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
av xAx
StefanN skrev:Det är väl gissningsvis dåliga bussningarna i bakvagnen du hör, inget som har med eco att göra.
De ökända bussningarna byttes så sent som för 9 månader sedan. Det är möjligt att det lätt dunkande ljudet kan ha sitt ursprung någon annanstans, jag tyckte mig iaf uppleva att det kom från bakvagnen, men det kan mycket väl vara något annat ... Det är ju så med ljud, det fortplantas på de mest oförklarliga sätt, enligt erfarenhet.
Bakvagnen får ju bara ett inkommande varvtal och vridmoment från kardanaxeln, den bryr sig ju inte om vilken växel eller motorvarv som ligger tidigare i drivlinan. Sedan är nog både motor och låda byggd för att köras med låga motorvarv idag, jag har ju en liten bensinare med dubbelkopplingslåda och den växlar upp vid väldigt låga varv, ca 1600 rpm vid låglast.
My bad, jag läste väl lite snabbt och tänkte att det var en Xc70
av xAx
Tack för alla svar. Åkte med dottern igår igen och hörde samma dova, låga dunkande ljud de sista 100-metrarna innan vi anlände hem. Naturligtvis hör hon ingenting. Ska ta och byta bil med henne i helgen för att försöka lokalisera dunkljudet. Återkommer efter helgen.
frasse4 skrev: fre 31 maj 2019, 07:50 Bakvagnen får ju bara ett inkommande varvtal och vridmoment från kardanaxeln, den bryr sig ju inte om vilken växel eller motorvarv som ligger tidigare i drivlinan. Sedan är nog både motor och låda byggd för att köras med låga motorvarv idag, jag har ju en liten bensinare med dubbelkopplingslåda och den växlar upp vid väldigt låga varv, ca 1600 rpm vid låglast.
Min gamling växlar redan vid 1500 rpm vid låglast. På raksträckor med låg last i t ex 30-40 kan den ibland lägga sig på 11-1200 rpm och rulla med.

Givet att effekten räcker och vi inte snackar tomgångsvarvtal hade jag inte varit orolig. Vridet på de varvtalen är ju rätt begränsat.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]