Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har en V70 II 2014 D2 som vi installerat både motorvärmare och batteriladdare på samma uttag i fronten.

Batteriet har börjat varna varje morgon när vi inte kör motorvärmare/batteriladdare.
Så det kanske är dags att byta?

Är det något speciellt batteri man ska ha? Det är något speciellt när man har dieselvärmare?

Kan jag låta motorvärmare och batteriladdaren gå hela natten för att försöka ladda batteriet eller pajar vi motorn eller motorvärmaren då istället?

Är det svårt att byta batteriet själv?

Blev många frågor nu men är tacksam för svar.
Hej,
Har en V70 II 2014 D2 som vi installerat både motorvärmare och batteriladdare på samma uttag i fronten.

Batteriet har börjat varna varje morgon när vi inte kör motorvärmare/batteriladdare.
Så det kanske är dags att byta?
Hur långt körs bilen på dagarna? Jag menar kör ni ytterst lite kanske batteriet hinner laddas

Är det något speciellt batteri man ska ha? Det är något speciellt när man har dieselvärmare?
Se vad du har idag, batteriet sitter till vänster om motorn, sett från förarplatsen. Locket sitter sedan med plasthakar som man får böja lite lätt i. På batteriet står det sedan te.x. 12v 95ah 800h

Kan jag låta motorvärmare och batteriladdaren gå hela natten för att försöka ladda batteriet eller pajar vi motorn eller motorvärmaren då istället?
Batteriladdaren kan i princip alltid gå. Men inte motorvärmaren under så lång tid. Sätt en timer på den

Är det svårt att byta batteriet själv?
Hur långt är det där snöret egentligen ;-) Säg att det tar 30 min allt som allt med att lägga tillbaka verktyg med första gången för en ovan hemmamekaniker, här kan du se hur du gör

Blev många frågor nu men är tacksam för svar.
Du har alltså en elektrisk motorvärmare???
En sådan är i princip inte gjord för att gå längre tid än 2 - 3 timmar åt gången, 2 gånger på dygnet. Går den längre tider så kommer livslängden på den att förkortas.
Det måste väl finnas någon timer som kan styra detta för dig. Fråga den som har sålt och installerat värmaren/batteriladdaren till dig.
Hur kan jag veta att livslängden förkortas vid långtidsdrift??? Av erfarenhet!
Din värmare kommer förmodligen inte att gå sönder i morgon, men en dag när du behöver värmaren till hösten eller vintern kommer du att upptäcka att den är trasig.
KeeM skrev: fre 31 maj 2019, 07:09 Det är rätt mycket korta sträckor. Jag pratade med bilia verkstaden nu på morgonen. De säger att man kan köra motvärmaren med batteriladdaren hela natten.
Sen tyckte de att det var dags att byta batteriet. Skulle kosta 2000-2500kr.
Att stödladda batteriet: absolut kan du låta det gå hela natten men när det gäller motorvärmaren skulle jag aldrig göra det.. 2-3 timmar om dagen räcker gott och väl. Skulle aldrig lita på en bilia-verkstad(har bara haft dåliga/inkompetenta tekniker på dom verkstad jag besökt.. gud nej.

Har samma setup som dig och underhållsladdar batteriet dagligen då jag knappt kör bilen i några timmar.
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
KeeM skrev: fre 31 maj 2019, 09:35
UnleashFusion skrev: fre 31 maj 2019, 08:57 Har samma setup som dig och underhållsladdar batteriet dagligen då jag knappt kör bilen i några timmar, dock har jag stängt av motorvärmaren då det är sommar
Kan man stänga av motorvärmaren? Hur gör man det?
får be om ursäkt, jag som tänkte på annat när jag skrev :oops: . Jag tror inte man kan stänga av motorvärmaren(råka blanda in kupévärmaren), men när du använder själva uttaget, har du elstolpe eller elskåp som du kopplar in?(går det att manuellt ställa in att allt-som-allt går på cirka 2-3timmar och sen stängs elen av?
KeeM skrev: fre 31 maj 2019, 09:36
Steffe3 skrev: fre 31 maj 2019, 08:22 Kan slå ett slag för Biltemas AGM 95Ah, fungerar klockrent. Man kan behöva byta locket dock om man har det lägre locket.

I mitt fall fick man dock byta jordflätan, men det verkar jag vara ensammen om Bild
Vad är det för lock man ska köpa? Gör man det via Bilia?
Det går att inhandla själva locket med art: 31335286

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]