Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: tor 30 maj 2019, 00:10 Nybilspriserna har väl inte sjunkit? Jämför du din nya bil med en tre år gammal som kostar lika mkt per månad?

Undrar hur leasingfilmor kommer göra med restvärdet framöver. Ganska många vågar ju inte ens sätta 50% nu på tre år.
Leasingfirmorna har det knepigt. Vad är en dieselbil värd om tre år? Vad är en elbil värd pm tre år när nypriserna fallit flera hundra tusen och räckvidden är det dubbla?
Ursäkta.. Jag var otydlig. Det var EjS inlägg om att han kunde köpa en viss bil för samma kostnad jag undrade kring.

Ja, leasingfirmor, och även vi köpare, har det lite svårt. Vi är inne i den största förändringen på fordonsmarknaden som skett på väldigt länge. Det blir säkert lite svajigt närmsta 4-5 åren.
Derank skrev: tor 30 maj 2019, 00:08 Det är väl rätt normalt, 3år och ca 50% i tapp, så har det ju varit länge för många modeller, dok så står Volvos xc modeller fortfarande för högt tycker jag.

Kollegans xc60 d4a 2016 med 10k mil på mätaren gick för 223k på kvd. Han betalade 356k för 3år sedan.

Nu ligger den ute på blocket hos exklusive cars för 259k vilket jag dok betvivlar att de får men xc modellerna har ett högt andrahandsvärde

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Det där beror ju också på att Volvo, Bmw, Mercedes, Hyondai mfl lämnar upp till 100.000 i företagsrabatt som är omöjligt att få som privatperson så den XC60n har väl kostat 465k till privatperson som ny.

Jag var inne och försökte köpa en Hyondai hybrid kontant privat. 430k skulle man ha. Gick inte att pruta en krona. Ok om jag tar den på firman istället då. Vips släpper de den 345k.
Nä, jag köpte min i samma veva, privat.

2016 xc60 d4 summan med voc och vinterdäck gick på 359k för mig, 10% rabatt på kampanjerna. min slutade dok på över 400k efter att man lagt på div lulllull.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

När den ligger hos handlare som begagnad har dom lagt på rätt mycket från det man får vid försäljning.
Räknar vi värdeminskning är det ju vad man får när man säljer och inte vad en begagnad kostar hos en handlare.
KVD ger ibland lite mer än hos handlare, men inte alltid. Beror ju helt på om man har lite tur och får i allafall två budgivare som verkligen vill ha den.
XC70 D4 AWD Aut -16 Classic kostade 344900kr med vinterhjul på slutet, har kvar offerten. Ångrar att jag inte köpte en den ny när jag två år senare skulle köpa begagnad XC70 :P

Men det är nog få bilar som har så bra andrahandsvärde som Volvo, normala enligt mina tidigare bilköp är nog ca 50% på listpris borta på 3 år. En kollega köpte nyligen en Zoe på KVD, gått just över 2000mil för 90000kr. Förvisso med batterihyra men rät dåligt andrahandsvärde ändå.
Idioti med batterihyra! Sänker andrahandsvärdet som en sten..
Försäljarna säljer in det som "säkerhet" men det gör bilen mycket dyrare under sin livslängd.
Bra att hålla sig ifrån Zoe med batterihyra om man vill få billigt ägande.
försäljarna och biltillverkarna kommer att ha många ideer i framtiden för att tjäna pengar, batterihyra är bara en i mängden och vi konsumenter betalar, i vanlig ordning, inget nytt under solen där.

Se bara dieselhysterin som var.........kostade nog många en hel del, och säkert ännu värre för de som gjorde det av miljöskäl.....vilket slag i ansiktet, bara att köpa nytt igen....
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 445

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]