Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Efter att ha läst och sett instruktioner här på forumet tänkte jag byta bromsbelägg bak själv. Verkar enkelt och jag har ingen lust att lägga ut närmare 4000 kr på material och arbete utfört på min lokala Volvoverkstad.

Av anledningar jag kanske inte skall gå in på här måste jag lyfta bilen från samma plats på marken dvs efter att jag bytt på ena sidan måste jag vända på bilen för att kunna lyfta den från samma plats/ markplan igen.

Nu till min fråga. För att vända på bilen måste jag naturligtvis använda bromsarna som nu består av en gammal, sliten uppsättning belägg och en ny uppsättning belägg. Kommer denna stora skillnad på slitage utlösa felkoder? Skall på besiktning inom kort och vill inte ha felkoder på bromssystemet som de eventuellt kan hänga upp sig på. Har hört att felaktig montering kan utlösa felkoder. Tror det var bl a "apersson" som nämnde det i någon tråd.

Tänker jag fel? Frågan kanske är dum men frågar man inte så lär man inte bli klokare.
Kör du ingen problem jag har gjort i fjol bara ha koll bromsvätska, kontakten till elmotor och slå på och av handbroms 3-4 gånger när du e klar. En tips om kolven e svårt komma in det finns domkraft i bagars sätta in i mellan oken och snurra det gick direkt om du förstår mig samma sak när du lyfta bilen med domkraft som ligger i bagage.
Göm inte uppdatera hur det gick o lycka till.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]