Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev rejält förvånad när jag testade ”Eco mode” idag.

Displayen ändrades och bilen ”frihjulade” flera ganger och motorn stängdes av helt som jag uppfattade det. Konstig känsla att bilen rullade så lätt. Imponerad hur mycket jag kunde frihjula på väg till jobbet. Flera hundra meter åt gången.

Verkar bara fungera under vissa omständigheter. Ex bara över 50 km/h men är inte säker.

Skall se senare men ser ut att vara riktigt låg förbrukning.

Minns inte att jag hade detta på min förra V90
Racetwin2 skrev:Blev rejält förvånad när jag testade ”Eco mode” idag.

Displayen ändrades och bilen ”frihjulade” flera ganger och motorn stängdes av helt som jag uppfattade det. Konstig känsla att bilen rullade så lätt. Imponerad hur mycket jag kunde frihjula på väg till jobbet. Flera hundra meter åt gången.

Verkar bara fungera under vissa omständigheter. Ex bara över 50 km/h men är inte säker.

Skall se senare men ser ut att vara riktigt låg förbrukning.

Minns inte att jag hade detta på min förra V90
Jag kör det nästan dagligen när jag pendlar till jobbet, det kräver viss planering i körningen för att inte bromsa i onödan. Jag kör det inte när jag det är mycket trafik eftersom bakomvarande bil ofta blir lätt irriterad när jag börjar frihjula flera hundra meter innan sänkt hastighet dyker upp :-D
Motorn stängs inte av helt, utan går på tomgången för att tillgodose strömförsörjningen, det är bara mildhybriderna (B4, B5) som kan stänga av motorn helt vid frihjulning som jag förstått det.
Jag har min ”individual” profil byggd på ECO, så kör alltid med det, (byter till individual vid längre körningar än 1 mil). men det är väl inget nytt?
Krävs lite planerad körning, och ibland kan det upplevas som att det tar tid innan bilen svarar (när man kör ut från rondeller tex, om man har kört på rull in i rondellen)
Tänk på att ändra fläkten till ”icke ECO” annars blir det väldigt dålig luft (man blir trött) i kupén.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alla bilar som har direktinsprutning, inklusive dieselbilar, stänger av motorn helt så fort man släpper gaspedalen. Då blir förbrukningen noll och det kan man kolla i den momentana färddatorn. Skillnaden med frihjul är att motståndet från transmissionen frikopplas så att bilen rullar med mindre motstånd och utan motorbroms.
Kollat detta idag. Motorn går ner på tomgång.
Min bil, D3 M17 automat.
Funktionen aktiveras när gaspedalen släpps upp helt, i kombination med följande parametrar:
• Körläge Eco är aktiverat. • Växelväljaren i D-läge. • Hastighet inom intervallet ca 65–140 km/h
• Vägens utförslut ej brantare än ca 6 %. Förardisplayen visar COASTING när frihjulsfunktionen används.
Frihjulsfunktionen Eco Coast innebär i praktiken att motorbromsen upphör vilket medför att bilens
rörelseenergi används till att rulla längre sträckor. Då föraren släpper gaspedalen frikopplas växellådan automatiskt från motorn vars varvtal sänks till tomgång med minskad förbrukning.
En viss bränsleförbrukning visades på min bil under frihjulsmomentet på instrumentet så motorn var igång.
Om detta i instruktionsboken sidan 394
Det tog ett tag innan jag fattade att bilen gjorde detta i Eco-mode, det var många svordomar från min mun om "kass motorbroms" på motorvägen vid långresor. Ett par månader senare läste jag lite om drive modes igen i manualen och hajade till när jag läste vad LViken postat ovan. Det förklarade ju allt. :-D
Jag har konstaterat samma sak som det skrevs om i den här gamla tråden. Ofta innebär frihjulsrullande att bilen kommer så långt innan den saktat in att jag behöver bromsa på slutet. Då är det bara sämre än att köra på vanligt sätt med motorbroms. Dessutom får bilen egenheten att om man kör på farthållare och det lutar nedför tillräckligt mycket för att farthållaren helt ska släppa på gasen, så börjar den inte gasa igen förrän farten sjunkit 5 km/h under inställd hastighet. Vilket i kuperade områden innebär att man rullar nedför en backe tills man kommer ner i dalen. Sedan börjar det gå uppför och då sjunker farten snart med 5 km/h. Innan bilen hinner börja hålla mot har den sjunkit några km/h till. Då sätter farthållaren igång och gasar på för att nå den inställda farten igen, vilket alltså sker vid sämsta tänkbara tillfälle - acceleration i uppförsbacke.

Comfort fungerar bättre.
Jag har individuellt läge med eko som bas men normalt klimat.
När den frihjular och jag sedan vill bromsa in så kör jag manuell växling (på automatlådan). Dra spaken till vänster så går växeln i och du motorbromsar och sedan kan man i lagom takt motorbromsa mer med lägre och lägre växel.
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]