Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skrollis
Hej,

Jag fick EGR ventilen bytt på garanti för 500 mil sedan och fick nu beskedet att EGR kylaren var igensotad och behövdes bytas.
Hur fungerar detta? Det låter för mig som att båda delar hör ihop och borde blivit bytt då.
av Skrollis
Det gjorde dom vid byte av EGR ventilen, då hade bilen gått 7800 mil och nu 300 mil(500 mil vid kontroll av bilen) senare så är det EGR kylaren som måste bytas.
Måste förstå lite hur det hänger ihop så jag kan ta det vidare då dom tagit enkla vägen.
av devildenied
På min bil byttes både egrventil och kyl samt att slangarna drogs på ett annat sätt, detta gjordes för nån månad sen eller 2.
Då hade bilen gått ~7800 mil.
Enligt volvonkille jag hade så var det det som ingick i kittet, och volvo stod för notan.
Ingreppet gjordes på volvo i Lidköping.

Slänger in en fråga: efter bytet upplever jag att bilen går upp mkt fortare i arbetstemp.
Har det med ingreppet att göra eller är det nån förvirrad placebo från min sida...nån som vet?
av Lobocut
Skrollis skrev: ons 29 maj 2019, 14:10 Det gjorde dom vid byte av EGR ventilen, då hade bilen gått 7800 mil och nu 300 mil(500 mil vid kontroll av bilen) senare så är det EGR kylaren som måste bytas.
Måste förstå lite hur det hänger ihop så jag kan ta det vidare då dom tagit enkla vägen.
Du kan försöka reklamera bytet av EGR ventilen enligt konsumentköplagen att även den borde ha bytts vid bytet av EGR ventilen. Vill dom inte göra det så kan du anmäla det till ARN för att få det prövat. Medans du då väntar på beslut få du själv betala för bytet. Skulle du sedan få rätt i ARN så kräver du bara pengarna tillbaka.
av devildenied
Lurar på några saker som ni säkert har svar på.
1: hur lång "garanti" lämnar volvo när dom bytt egrpaketet?
Fick mitt bytt i ~mars, men 2 ggr idag har jag känt tendens till samma ryck som innan byten.

2: Kan man inte plocka bort egrskiten och köra utan?

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]