Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loddzz
Tjena

Min T6 -03 drar åt vänster, väldigt mycket. Det märks både vid krypkörning och på motorväg.
Jag kan ta en lätt vänsterkurva utan att hålla i ratten, så mycket drar den. Det börjar bli lite jobbigt att sitta och hålla emot...

Detta uppkom ganska snabbt, så det kröp inte på under en längre tid.

Ratten vibrerar också, inte jättemycket, men märkbart, samt att det knarrar lite vid fullt rattutslag, vet inte om knarrandet hör ihop med att den drar...

Bromsarna ligger inte på, utan hjulen snurrar lätt, och det är lika högt tryck i däcken.
Båda yttre styrleder har jag bytt, och gjorde en 4hjulinställning idag, men det är ingen skillnad.

Vad kan felet vara? Fjäderbenslagring?
av MickeM
Man tycker ju att firman som utförde hjulinställningen borde ha känt igenom länkarmsbussningar, hjullager, mm, men ibland blir man rådlös över vad dom missar....

Är det styrlagret borde det kännas väl med upphissad bil.
Även låta spjooing när man styr ändläge mot ändläge.

Fjädersätet skulle leva liv i guppen.

Jag har haft liknande problem två gånger, och lösningen var mycket otippad.
Första gången var på en Audi för massor av år sedan där inga fel fanns. Jag fick tipset av gammal bilmekarräv att byta plats på framhjulen.
"-Det är inte 1960 med diagonaldäck på bilarna längre" svarade jag lite skämtsamt, och viftade bort det i nån vecka.
Men kunde inte slå bort det helt ur hågen, och eftersom jag inte hade rotationsbestämt däckmönster bytte jag (i största hemlighet, naturligtvis) sida på framhjulen.
Och ta mig tusan, sen gick den spikrakt.
Fick samma sak på en S70, och samma sak där. Men där var det rotationsbestämt mönster, så jag fick byta däcken fram och bak istället.
Dom föreföll felfria, men den gick också rakt sedan.

HUR och varför begriper jag inte. Men mina bilar bara drog åt sidan.
Inga vibrationer.

Och uteslut fel i framvagnen först, för det är sannolikast.

Det uppkom inte när hjulet varit loss?
Om du tex har eftermarknadsfälgar, med skadad/saknad centrumring i plast?
Då uppstår konstiga fenomen....
av Loddzz
Jag var inne och besiktigade den för inte så länge sen, och sa då till besiktningsmannen att kolla framvagnen extra noga eftersom jag hade problem med att den drog till vänster, och jag var med när han gick igenom det. Men vi hittade inget som glappade, så jag är rätt säker på att det inte är något i framvagnen.
Jag har varit med om bilar utan centrumringar tidigare, och det är inte samma vibrationer som min ger.
Trodde att det kanske kunde vara fjäderbenslagringen, men det klonkar inte i gupp...

Så jag antar att nästa steg då är att skifta plats på hjulen?
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]