Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bopcat
Har en 19-årig son som menar sig sänka sin 940, han säger att han ska ta bort framfjädrarna och genomslagsgummit helt. Och bakfjädrarna ska han kapa av 3-4 varv.

Jag tycker det låter helt befängt och i det närmaste farligt att köra så?

Synpunkter, åsikter mottages tacksamt
Om vi bortser från dem enkla saker som som att den inte kommer att gå att besikta så och risken för att en flygande besiktning kan bli besvärlig så är det stora problemet att man slår sönder bilen. Fjädertornen håller bara så länge innan dem ger upp. Sen kan få bekymmer med att bilen ändrar form och spräcker framrutan. Och utan fjädring så kommer väghållningen att bli bedrövlig - i bästa fall. Sen kommer väl avgassystem och annat under bilen leva farligt.
Det förstår ju vem som helat att det är totalt livsfarligt att plocka bort fjädrarna, men det är väl upp till Bobcat att själv avgöra vad han tycker hans som får gör el inte med bilen. Alla har vi väl varit 19 bast, själv höjde man 142an max bak och sänkte allt vad som gick fram, bilen for fram som en ål och man var väl på väg att köra åt helvette mer än en gång vill jag minnas.

När man är 19 är man ju odödlig
Körde bakom en sänkt 945-a med last i. Man såg på karossen att fjädringen "satt" i botten för varje småsten fortplantade sig direkt från däcken till karossen (breda lågprofil i typ 35, kanske 45 profil) och han försökte hålla sig till gällande hastighet (80 väg) men så fort han närmade sig 70 så såg det ut dom bilen hade "gångjärn" på mitten så han fick sakta ner igen. Mycket trafik så ja fick ligga bakom ett tag och han fick verkligen kämpa för att hålla bilen på vägen.
Körde bakom en sänkt 945-a med last i. Man såg på karossen att fjädringen "satt" i botten för varje småsten fortplantade sig direkt från däcken till karossen (breda lågprofil i typ 35, kanske 45 profil) och han försökte hålla sig till gällande hastighet (80 väg) men så fort han närmade sig 70 så såg det ut dom bilen hade "gångjärn" på mitten så han fick sakta ner igen. Mycket trafik så ja fick ligga bakom ett tag och han fick verkligen kämpa för att hålla bilen på vägen.
av Yaniz
Förstår inte vitsen med att "modifiera" en bil som inte går igenom nästa besiktning, men han kanske ska skrota den innan det är dags att besiktiga den.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]