Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Solomon skrev:Jag fyllt spolarvätska och andra vätskor men jag kunde inte fylla bromsvätska för att vill veta om de märkte att det är för lågt men de har inte märkte det. De byt olja+ oljafilter och kontroll på bilen o jag betalade 3600. Mekaniken så att allt godkänt och han har fyllt spolarvätska nej sa jag mot ansiktet o han bad om ursäkt o han gav mig en burk spolarvätska. Ändra fråga om han tittade bromsvätska och sa han det bra efter 300 meter låg bromsvätska står på skärmen men jag fyllas själv. Kör bilen två veckor och multirem gick av och vattenpump lossnat. Fråga till Volvo de sa de har byt bara olja o vet inte varför hände det. Okej hur mycket byta allt multirem spännrulle, kamrem+vattenpump o.s.v de vill ha 14000. Kanske dumt men jag kör bilen 3 k.m till meca utan multirem och vattenpump allt byt och kostar 8200 nu har jag kör bilen ett år efter det.
Nyss byte jag själv tändstift, kupéfilter. Olja + filter ska lämna till meca eller annat billigare för att de ska stämpla boken men aldrig till Volvo verkstad.
Bilen Volvo v60 r-design -2012 som gått 13000.
Jag vill rekommenderas er ring till olika verkstäder det stor skillnad och göra mycket själv om bilens garanti gått ut.
Vattenpump lossnat ???
Micce1980 skrev: lör 25 maj 2019, 20:11
fjohan82 skrev:
Pertan skrev: lör 25 maj 2019, 19:59 Så efter man satt i service läge så är det bara att trycka in som vanligt?

Det är inte skruv på kolven som på vissa andra bilar?

Man behöver inte ta bort något annat?
Jag bytte för några veckor sen på min V60, det gick även för en glad amatör som mig som inte har skruvat med bilar på 20 år... :-)
Jag använde inte dator, utan skruvade bort motorn från oket, drog in den med torx och pressade in kolven med en tving.
Sen skruvade jag tillbaka motorn på oket, bytte beläggen och körde in motorn enligt instruktioner från Youtube.

Man kan säkert göra på andra sätt, men det funkade, bromsarna tar och ligger inte an mot skivan. :-)
Så är det, fler skulle ta sig en kvart och se om de vill byta själva. Min Volvo ÅF skulle ju ha 10500kr för detta som kostade mig högst 5000kr, och då köpte jag en ny verktygssats samt fett med mera. Klarar man av att byta mellan sommar o vinterhjul reder man nog ut detta med ;-)

Nyfiken Vad skulle ÅF ha 10500 för som du löste för 5000? Nya belägga får man ju för 350 kr för alla fyra hjulen på nätet.
Solomon skrev:De sa ja vattenpump lossnat konstig multirem ligger utanför motor och vattenpump ligger innanför men är inte expert på bilar. Men är det allvarlig att köra 3 kilo meter utan multirem?
Har aldrig haft en V60 men det låter märkligt att vattenpumpen skulle drivas av multiremmen. Jag skulle misstänka att vattenpumpen drivs av kamremmen och har du åkt 3 km utan att motorn kokat så kan du utgå ifrån att vattenpumpen inte lossnat, utan att den i högsta grad sitter på plats och fungerar. Köra utan multirem en kortare sträcka är inget som skulle vålla mig svår ångest, men förr eller senare står du där med bl a tomt batteri, eftersom generatorn inte alstrar ström. Brister däremot kamremmen då kan du räkna med ett totalt motorhaveri och byte av motor. Men som sagt, har du kört 3 km utan multirem och utan incidenter i form av kokande kylarvätska/motor, så bör inte motorn ha tagit någon skada. Men vad är det för skojare du har att göra med?
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Ja jag är inte duktig på bilar och första gången fick jag körkort 2015 i Sverige då börja jag att om av våra bilar krånglar börja och googla och fick svar att svenskarna en hjälpsamt samhället. Men när multiremmen gick av viste jag inte vad multiremmen sysslar på utan köra jag direkt till meca o jag var lite bråttom till jobbet trots min bil hade försäkring för vägassistans ändå nu förtiden går bilen som min dröm.

I januari samma sak min Toyota Collina multiremmen gick av det var kallat o kunde inte vänta eller bogsera sen köra jag den 4 mil klara utan skador men jag rekommendera inte att ni göra som jag har gjordes.
VolvoB20 skrev:Nyfiken Vad skulle ÅF ha 10500 för som du löste för 5000? Nya belägga får man ju för 350 kr för alla fyra hjulen på nätet.
Belägg och skivor runt om samt arbetskostnad. Gav runt 4100kr för ATE på allt sen lite nya verktyg och fett så landade jag på någon tusing mer
Micce1980 skrev: mån 27 maj 2019, 18:36
VolvoB20 skrev:Nyfiken Vad skulle ÅF ha 10500 för som du löste för 5000? Nya belägga får man ju för 350 kr för alla fyra hjulen på nätet.
Belägg och skivor runt om samt arbetskostnad. Gav runt 4100kr för ATE på allt sen lite nya verktyg och fett så landade jag på någon tusing mer
Okidoki, jag köpte belägg och skivor runt om från Tyskland för 1600 kr totalt.
Jag är mer fundersam på varför man behöver byta klossar efter 4000 mil? Jag bytte mina bak första gången efter 20000 mil. Andra gången vet jag inte; jag har bara kört 28000 mil med bilen.
Samma här. Byte fram efter knappt 12000 mil och bak efter 18000 mil. Bor och kör i en mindre stad, så bromsen används tämligen frekvent. 4000 mil låter onekligen lite.
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]