Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andren
Har blivit dax att byta bil( nuvarande är en audi A6 avant -04) o fastnat för nya v60cc. Trevligt utseende o hyffsat stor koffert( har två medelstora hundar. Men efter provkörning som skedde i en v60cc d4, väldigt basic utrustad så blev jag besviken över ljudnivå i kupén, mycket vindbrus från dörrar/rutor över 100km/h o även däckbuller(bilen var utrustad med 18”
Michelin pilot 4) säljare upplyste om att acustikrutor finns som tillval samt att 19” hjulen är utrustade med däck som har ljudisolerande matta. Finns det ngn på detta forum som reflekterat på detta samt har nämnda utrustning på sin bil? Givetvis hittar jag ingen återförsäljare inärheten med en sådan demobil.
av Lövet
Akustikrutor lär inte hjälpa mot däcken och 19" tystare än 18" är osannolikt, även om de är utrustade med nån slags matta invändigt. Naturlagar är svåra att förhandla mot ;-)
av Andigo
Min fru har V60 D4. (Inte v60cc) med 17tums däck och akustikrutor. Jag upplever den som behaglig att köra. Varken vindbrus eller däckljud är påtagligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Andren
Tack för svar andigo, blev väldigt förvånad över att ljudnivån var såpass påtaglig i bil från 2019. Min audi är betydligt tystare.Har läst alla tillgängliga tester som vi bilägare mfl gjort, o tycker det är konstigt att ingen klagat på detta- Volvo jämförs ju alltid mot de stora tyska tillverkarna. Får söka vidare efter demobil med akustikrutor o se om den faller i smak- vill ju inte köpa 15år nyare bil o byta ner sig bullermässigt...
av Andigo
Jag var inne på hemsidan efter jag skrev till dig. V60 225/50 -17 medans v60CC har 215/55 -18 så rent teoretiskt borde det vara mindre vägljud i CC. Det slog mig sedan att jag aldrig kört så fort med hennes bil. Men vid 100km/h är de inget som stör.

Lustigt tycker jag. Men rent generellt så satsas det väldigt lite på just bullret i bilarna. Specifikt när 18 tum är den minsta dimension man kan välja.

Ja testa igen. Testa en vanlig V60 också om du upplever någon skillnad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Bempo
Vi har ju alla olika förmåga att höra ljud, och jag har väl tappat det mesta av min förmåga till enl hustrun, men både hon och jag valde just V60 CC för vi upplevde den som riktigt tyst upp till motorvägsfart plus moms. Och den uppfattningen kvarstår.
av beachman
Nu har jag iofs en V90CC med 235/55-18 "vol"-märkta coninental ecocontact däck och akustikrutor.

Jag upplever den som mycket tyst, i klass med min gamla 244-88 med 175/80 -14 som förutom plastgnissel var oförskämt tyst 😆

Tror att "vol" märkta däck innebär extra ljudisolering, vet inte om de snålat med isoleringen på v60 med 18"? Då kan det ju stämma att 19" är tystare.
Kolla om bilen har vol-märkta däck.

Akustkrutor minskar vindbruset och eventuellt en del av däckljudet.

Generrelt ska man förstås sträva efter så smala däck med så hög profil som möjligt.
Det är galet att det krävs så breda däck på en modern bil. Man köper knappast en CC för att ta kurvor i 180 knyck, för att inte tala om hur dumt det är med breda vinterdäck. Kolla på en vinterralleybil, smala däck som ger ett högt tryck mot vägbanan...

Men eftersom bilen typad med dessa däck är det bara att gilla läget...

Prova gärna en v90CC om det är skillnad.
av dfa
beachman skrev:
Tror att "vol" märkta däck innebär extra ljudisolering, vet inte om de snålat med isoleringen på v60 med 18"? Då kan det ju stämma att 19" är tystare.
Kolla om bilen har vol-märkta däck.
Bytte precis ett däck på min S90 som fått punktering. 18" Pirelli PZero med VOL märkning och ingen "matta" i det däcket. Vet att det inte var det i mina VOL märkta 17" Conti PremiumContact heller (plockade isär och sålde löst)
Vet däremot att Michelins 19" Pilot Sport VOL och Pirellis PZero 20" VOL har "matta", så det kan stämma att det inte är ljudisolering i 18" och under.
(Det står "Acoustic" på Michelin däcken och "PNCS" på Pirellidäcken med matta)

Hämtade en båt med svärfars MB E200 -12 med 17" och blev överraskad när jag satte mig i min V90 CC med 20" efteråt då min bil var mycket tystare.
av dfa
Vet inte om Eco däck generellt har ett högre buller, men gå in på däckonline eller liknande och jämför dB talet mellan olika däck. 1-2 dB gör stor skillnad.
dfa skrev: mån 27 maj 2019, 21:16 Bytte precis ett däck på min S90 som fått punktering. 18" Pirelli PZero med VOL märkning och ingen "matta" i det däcket. Vet att det inte var det i mina VOL märkta 17" Conti PremiumContact heller (plockade isär och sålde löst)
Vet däremot att Michelins 19" Pilot Sport VOL och Pirellis PZero 20" VOL har "matta", så det kan stämma att det inte är ljudisolering i 18" och under.
(Det står "Acoustic" på Michelin däcken och "PNCS" på Pirellidäcken med matta)

Hämtade en båt med svärfars MB E200 -12 med 17" och blev överraskad när jag satte mig i min V90 CC med 20" efteråt då min bil var mycket tystare.
Ja, där ser man. Kan ju vara en del av förklaringen till att de som har större hjul på sin Volvo inte verkar klaga nämnvärt mer på däckljudet här på forumet.

Undrar då om "vol"-märkningen gör någon skillnad för de mindre däcken, eller om det är en försäljningsgrej att hålla sig till märkesverkstaden!?

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]