Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigx86
Väldigt bra punkter nedan :).

Förbättrad logik för bältespåminnaren i baksätet. Signalen kommer att sluta ljuda när bilen stannar och börjar ljuda igen när bilen rör sig.
För att förbättra den övergripande kvaliteten på våra fordon har en ny funktion, Volvo data analytics, integrerats. Denna funktion kommer att använda en liten del av fordonets dataplan.
Förändrad optimering i infotainmentsystemet för kompensering av motorljud. Något förändrat ljud kan upplevas.

Förbättrad feedback för Pilot Assist. Under vissa förhållanden vibrerar ratten lätt när Pliot Assist styrhjälp blir urkopplad, adaptiva farthållaren förblir aktiv. Samma vibration används som körfältassistans använder då bilen är på väg att lämna körfältet.

Förändrade meddelanden i förardisplayen (12-tum) för Start/Stopp-funktionen. Symbol för start/stopp har tillkommit och texterna "Ready" och "Off" har tagits bort.
Connected safety, larm om varningsblinkers och larm om halt väglag, blir tillgänglig för Europa, se Connected Safety.

Uppdatering av Apple CarPlay:
Förenklad Start-up efter att en iPhone har kopplats in.
Visuell notifiering av inkommande SMS samt andra notiser från en iPhone.
Förbättrad positionering vid användning av karttjänster i Apple CarPlay i Kina.

Förbättrad mjukvara i Tuneln, fler kanaler kommar att fungera.
Förbättrad sökning av intressepunkt (POI) i navigationssystemet.
Prestanda- och stabilitetsförbättringar i infotainmentsystemet.

Användaren får en ny timer på fordonets trygghetsbelysning. Tidigare var den 30 sekunder och med den nya förändringen blir det 120 sekunder.
Förbättring av motorstyrningssystemets optimering.
Förbättring av transmissionssystemets optimering.
Uppdaterad mjukvara som ger bättre styrkänsla och mindre vibrationer.

Sista punkten, undrar hur man kan via mjukvara få mindre vibrationer i ratten...intressant. Någon som har en aning?

https://www.volvocars.com/se/support/ar ... 515970036d
Spännande - den uppdatering skulle vara trevligt att ha till semester körningen.

Mindre vibbar i ratt, vad jag minns från styr o reglerteknik (inte mycket men) är självsvängning man vill motverka, och i detta sammanhang är denna drive by wire, styrningen förbättrat. Typ som gripen fly by wire, i början överreagerade på utslag. Den algoritm har fått mer dämpning.
Häftigt! Kör Volvo med drive by wire?

Intressant nog är att just den punkten i uppdateringen är bara tillgänglig för "...bilar fr.o.m. 18w46". Vad menas? Är det HW skillnader på bilarna från och med 18w46?
Bigx86 skrev:Häftigt! Kör Volvo med drive by wire?

Intressant nog är att just den punkten i uppdateringen är bara tillgänglig för "...bilar fr.o.m. 18w46". Vad menas? Är det HW skillnader på bilarna från och med 18w46?
Är det typ endast ämnat för alla Ad-Blue bilar, motoroptimering - de tagit vara på erfarenheterna från vinterns sämre fungerande kallstarter?
Återstår väl att se....

Har en inbokad garantiärende för just vibrationer i bilen hos en ÅF snart. Ska se om jag kan få in uppd. under detta besök eller om man måste vänta till Service nästa år.
Fick denna mjukvara i torsdags, har inte hunnit köra/utvärdera detta ännu. Det har även tillkommit nya symboler i den digitala instrumenteringen med nya symboler för batteri(T8).
Hanzon skrev: mån 27 maj 2019, 10:52 Fick denna mjukvara i torsdags, har inte hunnit köra/utvärdera detta ännu. Det har även tillkommit nya symboler i den digitala instrumenteringen med nya symboler för batteri(T8).
Återkom gärna med din utvärdering när du har hunnit köra :).
Intressant, att dämpnings-mjukvaran endast är tillgänglig för de senaste bilarna tyder på att Volvo byter hårdvarurevisioner snabbt.
Ny och förbättrad funktionalitet kommer in i bilarna helt oberoende av bilens årsmodell.

En nackdel är att mjukvaruuppdateringar kan bli komplexa. Men detta har rimligen lösts genom att mjukvaruuppdateringen kikar på när bilen tillverkades.

Nackdelen för bilägaren är att det inte räcker med att man byter till den nya hårdvaran, bilens tillverkningsdatum sätter stopp för uppdateringen.
CaptainOats skrev:Det mindre VIB i ratten står från 18W46 , det betyder vad jag tolkar det som endast bilar från 2018, byggda V46 o framåt
Surt, min är från tidigare samma år
Hmm, undrar om det sitter ny hårdvara för styrservon på bilarna byggda efter vecka 46, ställde en fråga angående Pilot Assist gen 3 i annan tråd: viewtopic.php?f=79&t=149649#p1318202
Det har ryktats om att den uppgraderingen kräver ny styrservo. Kan det då vara så att Pilot Assist gen 3 endast kommer till bilar MY19AT1846 och senare? Surt för mig också isåfall då min är bygg vecka 45 :-(

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]