Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1318601
Fjonsson skrev:Det blir bara mer och mer komplext. Hörde att det är nya bromsok på väg in som drar bort klossarna från skivan när bromsarna inte behövs. Sänker förbrukningen. Antar att det är för elbilarna. Då kan bilen även motionera klossarna lite utan att dom behöver ligga mot skivan. Gissar att det behövs 48v-system för att få tillräcklig hastighet på att få bromsberedskap igen.


Kanske, fast hittills har det väl blivit enklare. Vem vill skruva manuell handbroms jämfört med en elektrisk ;-) Minns på de första bilarna och de skulle justeras då och då
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1318602
Micce1980 skrev: sön 26 maj 2019, 21:12
Fjonsson skrev:Det blir bara mer och mer komplext. Hörde att det är nya bromsok på väg in som drar bort klossarna från skivan när bromsarna inte behövs. Sänker förbrukningen. Antar att det är för elbilarna. Då kan bilen även motionera klossarna lite utan att dom behöver ligga mot skivan. Gissar att det behövs 48v-system för att få tillräcklig hastighet på att få bromsberedskap igen.


Kanske, fast hittills har det väl blivit enklare. Vem vill skruva manuell handbroms jämfört med en elektrisk ;-) Minns på de första bilarna och de skulle justeras då och då
Är du så gammal? ;-) https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_%C3%96V_4
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1318604
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: sön 26 maj 2019, 21:12
Fjonsson skrev:Det blir bara mer och mer komplext. Hörde att det är nya bromsok på väg in som drar bort klossarna från skivan när bromsarna inte behövs. Sänker förbrukningen. Antar att det är för elbilarna. Då kan bilen även motionera klossarna lite utan att dom behöver ligga mot skivan. Gissar att det behövs 48v-system för att få tillräcklig hastighet på att få bromsberedskap igen.


Kanske, fast hittills har det väl blivit enklare. Vem vill skruva manuell handbroms jämfört med en elektrisk ;-) Minns på de första bilarna och de skulle justeras då och då
Är du så gammal? ;-) https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_%C3%96V_4
Ja för f-n, hehe men nej då. Men handbromsen på en viss Ford Escort -95 lämnade ju en del att önska och även lite på en S40 -00 som exempel ;-)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1318609
Trumbromsar har ju sett likadana ut i en evighet. Jag har en vw 1200 -54 och en porsche cayman -08. Handbromsen på porschen och färdbromsen på bubblan är av samma konstruktion. Även saab 9-5an jag hade tidigare hade samma handbroms.
Det jag menar med mer avancerat är att det ska kalibreras.
Porschen tror jag behov kopplas upp för att kunna lufta bromssystemet fullständigt.
av Tohatsu
#1362122
Bytte idag på min v90. Var rätt smidigt. La på 12v på stiften bara. Minus längst in mot motorn så backar den. Drar ca 1A olastat.

Efter återmontering tryckte jag bara på bromsknappen så gick motorn lite längre än normalt, men nästa gång gick den precis som vanligt.
av Swebits76
#1607293
Fjonsson skrev: sön 14 apr 2019, 09:49 Jag tror aldrig jag har betalat en verkstad för att byta bromsar. Normalt ett tämligen okomplicerat arbete som jag t.o.m. kan tycka är lite kul.

Men S90 är min första bil med elektrisk handbroms. Går det att byta klossar själv utan programmering?
Fram antar jag att det bara är att byta som vanligt eller finns det någon övervakningsfunktion som behöver nollställas?
Hej jag byte själv på en Volvo v90 från 2020 med biltemas felkodläsare som är bara för Volvo som kostar 1099kr. så den rekommenderar jag så slipper man fixa med batteri eller skruva isär motor för köra tillbaka den manuellt. plus så har du många bra funktionerna med på köpet



Länk till själva läsaren
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392

har även gjort en video när jag går igenom lite snabbt vad man kan göra med felkodläsare på olika bilar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1607401
Även min XC90 D5 från 2019 har numera fjädrar som knuffar beläggen undan från skivan nära man inte bromsar. Har förmodligen inte suttit där från början för när jag köpte bilen begagnad förra året satt sådana fjädrar bara där bak. Nu bytte jag själv till nya bromsbelägg fram för en månad sedan och då medföljde det likadana fjädrar i den satsen med bromsbelägg.

Bak sitter det alltså en elmotor som driver en liten skruvdomkraft som används för att dra åt parkeringsbromsen. Varje gång du sätter an parkeringsbromsen kör motorn tills det går tungt. När du släpper bromsen backar den en viss tid. På så sätt kryper "frånläget" allt längre ut efterhand som beläggen slits.
Backa motorn elektriskt kan man göra antingen via något diagnossystem som kan ge rätt kommando eller genom att lossa kontakten och koppla in ett 9 V batteri på rätt håll. Vänder du det fel händer inget så det märker du.
Det tredje alternativet är att lossa motorn och sedan backa domkraften där inne manuellt. En XZN 8 passar precis, men det går med lite av varje som går in i hålet. Fördelen med den här metoden är att du håller koll på att det inte börjat rosta där inne. Skulle det bli så kan de splines som driver pakeringsbromsen bli dåliga och de går förstås av när det går som tyngst, alltså när bromsen dras åt. Sen står du där och kan inte lossa bromsen.
Dessutom gör det faktum att du då lossar skruvarna som håller motorn, och sen smörjer innan du sätter dit dem igen, att de faktiskt går att lossa den dag du kanske behöver byta ok. Annars får du byta motor också då. Lite lämpligt fett på O-ringen som tätar mellan motor och ok så går motorn lätt att sätta dit och fettet hjälper till att hålla fukten borta.

Någon annan kalibrering eller så behöver inte göras, då bilen mäter anliggningen genom att mäta strömmen som motor tar och bara kör en viss tid på andra hållet. Övervakning av beläggen finns inte. Vet inte om det finns något slags bokföring över att beläggen är bytta. Inget jag hört talas om i alla fall.

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!

Ja det låter som ett elfel. Kanske någ[…]