Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tusse
Hej!

Har fått en ful lackskada i samband med att bakvingespoilern stals, skadan är på vänster bakflygel. Volvo vill lackera hela flygeln, men de vill ej ta bort ramen runt bakflygelrutan (den pytte lilla) Där vill de istället fuska med att maskera med tape runt hela rutans ram & gummilist.
Det kommer nog att synas fula skarvar efteråt.

Är detta fusk vanligt förekommande? Har jag inte rätt att kräva att rutan skall demonteras? Volvo låter meddela att om rutan skall demonteras, så kommer det att kosta flera tusen kr extra? och då är frågan om försäkringsbolaget vill betala för detta kalas.
Bilen är annars i extremskick aldrig vinterkörd, finns inte ett märke på den förutom denna störande repa. Har jag inte rätt att kräva att den skall vara i ursprungsskick? (Utan fula lackskarvar)
av Fisketorp
Ska inte säga att jag vet vad som gäller...

Men ifall försäkringsbolaget inte går med på den dyrare kostnaden med demontering hade jag förklarat som så att blir inte resultatet tillfredställande så ska det göras om..

Detta annser då jag att man har rätt att kräva speicelt om bilen är i sådant toppskick som du säger..
men det är ju bara vad jag annser, kostymnissarna med chekhäftet har säkert andra synpunkter=/
Användarvisningsbild
av Hilmer
Varför gnälla innan du sett resultatet!? detta förfarande är brukligt då inte rutan behöver ut. Försäkringsbolagen vill så klart inte bekosta detta extra arbete om det inte är nödvändigt utav annan anledning. Att de/montera rutan medför också att det tar en dag extra att få tillbaks bilen, det finns fina lim idag men brukligt är ändå att låta den stå över natten för att det ska härda ordentligt.

Det är inte första gången de utför liknande jobb, så resultatet bör bli tillfredställande ändå. I annat fall kan du ju själv bekosta de/montering av rutan om du inte litar på lackerarna, men då är ju frågan om du vågar lämna in bilen alls!??

"Tejpen" vissa använder är från 3M och det är en rund skumgummilist som försiktigt trycks in under listen för att lyfta upp denna, på så vis kommer det trots ruta/list att komma färg in under och inga skarvar kommer att synas.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är inte fusk att de maskerar rutan. Som hilmer skrev så kommer det färg under ändå så du ser inte den fula kanten som kan bli vid omlackering .

Du får nog fulare lackskarv "under" bakluckan då de inte brukar "lacka ut" på såna ställen.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]