- tis 14 maj 2019, 14:45
#1316358
Gorban skrev:RFT eller Runflat är det som i dagligt tal kallas punkteringsfria däck. BMW har haft detta som standard på t.ex. 5-serien i många år. Däcken har styva sidor och det påverkar åkkomforten negativt och ger mer buller. Dessutom är det som sägs ovan så att man ofta inte kan laga dessa däck efter en punktering. Eftersom däckfirman sällan har dessa däck i lager blir bilen stående på däckfirman i flera dagar. Man bör även ha samma slitage på däcken på samma axel om man har fyrhjulsdrift så man kan åka på att byta två däck samtidigt.
Allt är sant ovan när det gäller RFT (kan också heta RSC hos vissa tillverkare) men det verkar också som det finns nån slags "RFT-light" som Continental har. Heter tydligen ContiSeal
https://www.continental-tires.com/car/t ... /contiseal. Däcken på min förra Passat var av typen "fyllda med geggamoja invändigt" vilket uppdagades när jag körde på en skruv och när den ramlade ut så var hålet igenproppat med något som såg ut som svart tuggummi. Hade aldrig hört talas om detta men det finns tydligen. Det räddade mig från punktering den gången men förstås var jag ändå tvungen att åka till däckverkstad och få det pluggat ordentligt. Hade däcken tappat luften helt hade de inte gått att köra på som RFT däck.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i