Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envolvoagare
Hej! Har ett problem med mitt helljus. Bilen är som sagt en v70 2006.
Enbart höger sida fungerar. Säkringar är kontrollerade och även lampor. Går som sagt 2st kablar in i varje lampa.
En plus och en minus?
Höger sida "Där det fungerar" Är det ström på en av kablarna. Men på vänster sida så är det ström på båda kablarna?
Är det så att det ska vara ström på båda kablarna och att det är kopplat till höger sida på något sätt och sen att det jordas i strålkastaren eller hur fungerar detta?
av envolvoagare
Edit. Kan även påpeka att testade att göra en provisorisk lösning och klippa ena kabeln "på vänster sida" och skulle dra den till jord men då försvann strömmen även på den andra kabeln ..
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om du mätte spänning på båda ledarna saknades jord, och mycket riktigt kan man testa att tjuva jorden provisoriskt någonstans men tog du fel tråd (plus) så lär säkringen ha brunnit.
av envolvoagare
Jo, men när jag klippte kabeln som skulle vara minuskabeln.. Så försvann spänningen även från den andra kabeln.. förra ägaren har bytt till nya lyktor men antagligen gjort något fel.. är väl bara kontakter som passar på ett sätt så ja..?
av envolvoagare
Kan uppdatera med lite mer info. Fortfarande ingen lösning på problemet, Helljus fungerar på höger sida men inte vänster. Lampan är en H9 och provat andra lampor och kollat säkringar.
På höger sida där det fungerar så här det 2 kablar in till lampsockeln. "En plus och en minus". På Vänstersida likadant, Tills man trycker dit lampan i kontakten. Då blir det plus på båda kablarna?
Även provat med lampan från höger sida till vänster och fortfarande samma fel?
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]