Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvomekke
Hejsan hittade en tråkig sak häromdagen när jag skulle byta kamrem på en v70-09 d5, gamla kamremmen hade vandrat ut från dreven kanske 5mm,förstod att de hela måste undersökas ordentligt, såg då att gamla sträckaren var max spänd, tog lös allt och kikade vidare,
Hittade då något väldigt tråkigt infästningen till sträckaren var sprucken, såg 2st sprickor som gick ändå till gängan
Testade att montera ny rem å sträckare, spände sträckare och drog rätt moment. Klart som fan att samma sak hände, remmen vandrade iväg, gissade att de förmodligen skulle hända, sträckaren ställer sig förmodligen lite snett eftersom fästklacken där sträckaren sitter var sprucken,
Nu till min fråga, någon som varit med om liknande och vad har ni isånafall gjort åt problemet.
Mvh volvomekke
av Volvomekke
De hjälper inte, problemet är att sträckaren ställer sig (förmodligen) aningen snett vid åtdragning, vill gärna höra om någon varit med om samma problem. Förra ägaren hade dragit sträckaren åt helvete för hårt förmodligen spräckt gängan då,

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]