Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ChristianLIF
Hej!

Helt ny på forumet och har sökt efter svar i befintliga trådar, men inte hittat helt tillfredsställande svar (om det nu finns nåt).
Det är nämligen så att så fort jag kopplar in stereon i min 245a - 92, så brinner 8a-säkringen i säkringsboxen. Som jag antar att ni vet så går även klockan, handskfackslampan, taklampan och baggagelampan på samma säkring. Alla de sakerna fungerar fint utan att bränna säkringen. Alltså sluter jag mig till att det är antingen själva stereon som är kass, eller kablaget bakåt.
Kablaget ser helt felfritt ut och är riktigt snyggt draget, så jag ser inga yttre tecken på att det skulle vara nåt fel där.

Det enda jag vet om stereon är att den är relativt modern och kommer från biltema.

Jag får alltså inte ens igång den, så fort jag kopplar in kablarna så brinner säkringen, bara för att klargöra.

Vad tror ni att problemet är, har ni liknande erfarenheter?

Allt gott
Christian.
Användarvisningsbild
av Frrla
enda sättet är att kontrollera med en annan stereo och säkerställa med multimeter (kopplingschema) att det är rätt kopplat.
stereon vill gärna ha 10amp säkring i sig själv, så var det iaf "förr" på de flesta apparater. men 8a borde inte gå på direkten för det.
Hej igen!

Är det för att stereon är "ny" som du tror att den vill ha en tia? Jag har mligen provat med en 16 också, och den bränner den med.
Jag är helt rudis på området, och dessutom rätt bekväm av mig och skulle gärna slippa gräva där nere under ratten igen om jag slipper. Men är det så det måste bli så får jag bita i det ruttna äpplet och börja dra i trådarna. Jag tänkte bara om det är nån som har erfarenhet av att antingen ha köpt ett måndagsexemplar av bilstereo eller en Volvo med kass radio i?
Man får gärna förklara för mig som ett riktigt dumhuvud för me sprit och dumheter har runnit här igenom än vad som är hälsosamt och öronen ringer fortfarande av punk, så det kan hända att jag kopplar lite långsamt.
Tacksam för tålamodet.
Christian.
Antagligen är det väl bilen orginalsladdar skarvade på ett eller annat sätt in i stereon. Antingen via en iso kontakt eller så har någon klippt o kopplat med nåt annat så jämför färger på båda sidor om skarvarna

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]

Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]

Felkod bakre lamdasond på katten har kö[…]