Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Govert66
Hej, Jag har en 2007 V70 140hk som hackar och dör endast i varmt väder!

Om utetemperaturen är under 15 grader finns det inget problem alls, men när det blir varmare börjar bilen hackar och dör under körningen och tomgång.

Har en universell felkodsläsare och får inga felmeddelanden.

Jag misstänkte luftmassemätaren och bytte ut den med en begagnad, utan bra resultat (kanske är begagnade också trasig)

Tack för hjälpen och förlåt min Svenska.
av vjohnj
Åk till en verkstad om du inte har eller vet nån med ex vida/delphi för urläsning av felkod. Mycket billigare än bara byta saker...
av MickeM
Om du inte får felkoder i motorstyrdonet, (det enda du kan se med universell) kan felet ligga i tex CEM eller kanske REM som styr bränslepumpen, eller själva bränslepumpen.
Bränslebrist ger inga felkoder.

En Volvoanpassad scanner som läser ALLA styrdon behövs för detta.
av Govert66
Ja ok tack alla, jag tycker bara att det är väldigt konstigt att bilen bara har problem när vädret är varmare.

Igår körde jag 3 mil och det var ca 19 grader ute, bilen dog 12 gånger under körningen och vid rondellen/trafikljus.

På kvällen körde jag samma sträcka vid ca 12 grader ute temp och hade total ingen problem med bilen!

Jag tänkte själv om en temperatursensor i insugsluften, är luftmassemätaren inte en kombinerad sensor (luftflöde och lufttemp)?
av MickeM
Jo, du har en IAT sensor i LMM.

Men jag tycker temperaturskillnaden är för liten för att vara en sensor.
I alla fall för att helt plötsligt stoppa bilen.
Om den gick sämre kanske, men helt stanna....

Det borde också ge felkoder i ECM, och det skulle du se med din scanner. Även en universell.
Här tror jag det handlar om något som är styrt av något annat styrdon.

Glappkontakt någonstans. Kanske vid bränslepumpen.

Eller så handlar nog (tyvärr) om en lödning eller elektronik komponent i någon av CAN modulerna.
Det handlar inte om regn, snarare än temperatur?

Det handlar heller inte om en Bifuel? (Gas, alltså)
Isf finns MASSOR av potensiella felkällor...

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]