Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#131512
niklas gson skrev:
*pettson* skrev:
uno83 skrev:skit, max 3000 mil kvar på min automatlåda alltså :(
det finns undantag naturligtvis men tyvärr är dom flesta automatlådor
jag bytt runt säg 17000 till 23000 mil. Dom blir igensatta i det interna filtret.. pumpen går ned sej och voila en låda mindre. Glädje finns ioförsej i att volvo vill ha 27000 för en automatlåda i motala och den som är hovrenoverare åt volvo vill ha 16500 inkl moms. Inte så stor mellanpeng för frakten där inte?. Och nej.. volvo renoverar inte en automatlåda själva.
vi hade en v70 som hade gått 40000 på samma automat låda innan vi bytte bort den det enda som var i slutet den växlade lite trögare..sen bytte vi olja i den rätt fort runt 10000 mil till en rak 10 olja i stället smörjer automaten mycket bättre..känner en kille till som har det han rekomenderade det till oss hans har gått 35000 nu på samma låda.

:)
en rak 10 mineralolja som är till automatlådor från 1947 eller nåt? Även gamla bm traktorer iof.
Kan tänka mej att den verkligen gillar den oljan. Den har en intervall på 700 mil ungefär i en veteranare. Sönderfallstiden är runt 300 timmar vid 90 grader. Jämfört med synteten som har 6500 timmar. Ingen skumdämpning, och ingen extra smörjning som dextron skyddet ger. Den gamla olja ger INTE bättre smörjning som nån påstått. :wink:
Alltså.. förstå att det är inte oljan som är problemet om den byts alls.. Det är att lådan har ett inre oljefilter. Det blir fullt med skräp om oljan blir alldeles för gammal istället. Man behöver inte byta oljan till en annan sort som den inte är till för alls.
Så vanliga oljebyten med originaloljan så går bilen runt 50 000 mil Som t.ex taxi. Dock ingår inga byten alls på en vanlig svensson bil och den får går för långt med oljan som så småningom börjar att bli skräpig av eget sönderfall. VI kan väl säga såhär.. OM alla kollade att oljan är klarröd och bytte den då den mörknade, skulle det förmodligen finnas många flera automatare idag. :idea:
Användarvisningsbild
av mrEasywin
#131577
För att komma tillbaka till ursprungsfrågan. Finns det något bra sätt att testa om problemet beror på olja på kopplingen? Kan man genom att slira på kopplingen "bränna bort" ev. olja tillfälligt och sedan se om det gör någon skillnad?
av *pettson*
#131685
mrEasywin skrev:För att komma tillbaka till ursprungsfrågan. Finns det något bra sätt att testa om problemet beror på olja på kopplingen? Kan man genom att slira på kopplingen "bränna bort" ev. olja tillfälligt och sedan se om det gör någon skillnad?
Enklast är att göra som så att du tittar om nåt fäste är dåligt? Om nåt stag är dåligt? Kan du röra motorn lätt? Ser du inget visuellt ska du släppa kopplingen SAKTA, gör det på tomgångsvarv eller nåt lite över så motorn inte stannar. Känn om det hugger då. Hugger det så är egentligen orsaken ointressant då det ändå kräver att ta ned lådan för att finna svaret.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]