Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1316704
Cox skrev: mån 13 maj 2019, 20:30 Var ju väntat av miljömupparna, vi får får väl starta en grupp som vill höja SL korten, pga importerad el från kolkraft som skitar ner Bild
En mycket bra ide och priset på elcyklar skall höjas rejält :-)
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1316706
gubbstrutt skrev: tor 16 maj 2019, 00:08
Cox skrev: mån 13 maj 2019, 20:30 Var ju väntat av miljömupparna, vi får får väl starta en grupp som vill höja SL korten, pga importerad el från kolkraft som skitar ner Bild
Priset på sådana där elskotrar borde med höjas rejält :-)
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1316708
Cox skrev: mån 13 maj 2019, 22:14 08:or överlag borde pynta mera skatt, vad producerar det området egentligen, bara suger ut gapar och skriker
Hmm korkade miljömuppar verkar ju produceras där som bara gapar o skriker o som aldrig sett resten av landet. Eller ens vet om att landet är större än Stockholm. Men jag vet att det även finns normalt folk där. :-) . Fast inte inom sittande politiker o liknande i sina fina bostadsområden. Helt avskärmande från omvärlden som de själva skapat.
#1316755
sitter på tåget igen och fungerar...

Någon skrev att bilarna för 30 år sedan drog över 1 liter/mil och idag hälften. Så det blir samma kostnad nu som då att köra.

Totalt fel. Mina bilar då SAAB 99, Kadett, Ascona, Golf, 340, Passat, Escort kombi, Mazda 626 osv. drog omkring 0,8 l/mil. Har kvar körboken där allt står med. Har dragit av för felvisningen på trippmätaren som ofta visar några % för mycket. Escort kombi drog till och med 0,73 l/mil. Hade också en kort tid en urstark 240 på 115 hk, men den drog omkring en liter och var helt kass på vintern så jag sålde den, enda undantaget på bil som drog mycket. Mazda 626 hade gått 18.000 mil när jag köpte den. Höll till 36.000 mil innan den var för dyr att reparera. Saab 99 var en tidigare polisbil på 30.000 mil som jag körde till 40.000 mil innan den inte gick igenom besiktningen mer. Många av mina kollegor säger att bilarna går längre idag, men det håller jag inte med om. En släkting till mig hade en MB 123 och den var slut efter 55.000 mil

Idag drar en manuell framhjulsdriven bil som Passat 0,65 l/mil och jag har sett att de flesta andra bilar ligger på liknande förbrukning. Alltså vad bilen drar och inte vad det står i någon broschyr. Bilarna idag drar max 1,5 dl mindre än då.

Bensinpriset för 30 år sedan låg på exakt 10 kr/liter i dagens penningvärde och idag ligger bensinpriset på 16,80 kr/liter.
För 30 år sedan kostade det cirka 8 kr/mil att köra en vanlig bil. Och idag cirka 11 kr/mil.
Det blir nära på 40% dyrare idag per mil i bränslekostnad.

Sedan är servicen mycket dyrare idag. Förr kunde man lätt serva själv eller svänga in på en verkstad och få 1000 eller 1500 milsservice för 495 kr. Idag kostar service många tusen kr., spelar ingen roll att man bara behöver serva var 3000 mil. Dyrare ändå!
Kamrem kostar kanske 10.000 kr att byta idag. Förr kunde de göra det på servicen för en bråkdel av de pengarna. Eller byta framlampor. Kan kosta mer än 5000 kr för vissa bilar idag, Xenonlampor. För bytte man själv en H4:a på några minuter.

Sedan andrahandsvärdet för 30 år sedan fick man bra betalt för en fin beg. bil. Idag sjunker de som stenar. Hittar man en billig beg. bil så kommer chocken kanske att delarna kostar multum istället.


Alla bor inte i lägenhet i stan med kollektivtrafik, jobb och affärer runt hörnet!

De som bor längre ut på landet måste också kunna leva, skjutsa barn och utveckla sig osv. på liknande sätt som i städerna. Bilen är deras buss eller tunnelbana..
#1316762
ICEnow skrev:Någon skrev att bilarna för 30 år sedan drog över 1 liter/mil och idag hälften. Så det blir samma kostnad nu som då att köra.

Totalt fel.
Instämmer. Jag har ungefär samma bild som du när jag tittar tillbaka 3-4 decennier. Både kostnader och livslängd på bilarna. Möjligen har själva driftsäkerheten och serviceintervallen förbättrats genom åren. Det är inte lika mycket pulande med brytarspetsar, tändinställning, förgasarmembran, byte av avgassystem, etc. på dagens bilar som på gårdagens. Men det var ganska billigt och enkelt att fixa så det innebar ingen stor kostnad i sig.

ICEnow skrev:Alla bor inte i lägenhet i stan med kollektivtrafik, jobb och affärer runt hörnet!

De som bor längre ut på landet måste också kunna leva, skjutsa barn och utveckla sig osv. på liknande sätt som i städerna. Bilen är deras buss eller tunnelbana..
Detta är centralt för mig. Jag anser att hela landet ska leva. I deklarationen om de mänskliga rättigheterna står det att alla har rätt till fri rörlighet och bosättning inom gränserna för varje stat. Det betyder kanske inte att man har denna rätt oavsett kostnaden, men man ska i alla fall inte bestraffas ekonomiskt. Den ohämmade tron på urbanisering och förtätning av städer som finns i vissa politiska läger är helt och hållet felaktig i grunden och ren galenskap. Kan någon förklara hur de tänker sig livet i en stad t.ex. utan landsbygd som fixar matförsörjningen. Syntetisk mat?
#1316779
Camel skrev: tor 16 maj 2019, 09:53
ICEnow skrev:Någon skrev att bilarna för 30 år sedan drog över 1 liter/mil och idag hälften. Så det blir samma kostnad nu som då att köra.

Totalt fel.
Instämmer. Jag har ungefär samma bild som du när jag tittar tillbaka 3-4 decennier. Både kostnader och livslängd på bilarna. Möjligen har själva driftsäkerheten och serviceintervallen förbättrats genom åren. Det är inte lika mycket pulande med brytarspetsar, tändinställning, förgasarmembran, byte av avgassystem, etc. på dagens bilar som på gårdagens. Men det var ganska billigt och enkelt att fixa så det innebar ingen stor kostnad i sig.

ICEnow skrev:Alla bor inte i lägenhet i stan med kollektivtrafik, jobb och affärer runt hörnet!

De som bor längre ut på landet måste också kunna leva, skjutsa barn och utveckla sig osv. på liknande sätt som i städerna. Bilen är deras buss eller tunnelbana..
Detta är centralt för mig. Jag anser att hela landet ska leva. I deklarationen om de mänskliga rättigheterna står det att alla har rätt till fri rörlighet och bosättning inom gränserna för varje stat. Det betyder kanske inte att man har denna rätt oavsett kostnaden, men man ska i alla fall inte bestraffas ekonomiskt. Den ohämmade tron på urbanisering och förtätning av städer som finns i vissa politiska läger är helt och hållet felaktig i grunden och ren galenskap. Kan någon förklara hur de tänker sig livet i en stad t.ex. utan landsbygd som fixar matförsörjningen. Syntetisk mat?
Visst är det så. Bilarna är säkrare idag och färre serviceintervaller, men bränsleförbrukningen är det inte så himla stor skillnad på, inte driftsäkerheten heller. Antal mil ur motorn är ungefär det samma, eftersom det är ju samma slags motor i grunden då och nu.

Har kört 150.000 mil totalt och förutom punktering och urladdat batteri samt påkörd någon gång har jag alltid kunnat starta bilen och köra, varje gång!!
En enda gång har jag blivit stående och det var en V70 som fick något el-fel, glappkontakt. Gick att köra med hostande motor till verkstan i alla fall.
#1316796
joel80 skrev:Vi är så jävla körda... överlever vi kommer man se tillbaka på oss som dom värsta idioterna i planetens historia.
Detta sammanfattar min uppfattning också. Och den blir ännu tydligare när jag läser många inlägg i denna tråd.
Vill jag ha billigare bensin? Javisst! Till vilket pris? Det är ju också något att tänka på.
Vill vi ha guld eller gröna skogar?

Ni som har barn/barnbarn , vad för värld vill ni lämna till dem? Jag har inga ungar och tänker inte skaffa några; jag skiter i vad för värld vi lämnar till nästa generation. Men om "ni" gör ert bästa kan jag ju dra mitt strå till stacken också. Så mycket kostar det ändå inte.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 22
Abs styrenhet s80 99a

Sista svaret i tråden är nästan 10[…]

V60 eller V90?

Hade nog varit lättare för mig med likv&[…]

VDASH

Löste sig när jag kopplade in adaptern m[…]

Anslutningsfel internet

Du behöver inte koppla ihop varje gång […]