Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Tjena,

Någon som vet ifall det skulle fungera att montera en Webasto-värmare från t.ex en Ford i en Volvo? Jag menar, det är ju samma värmare fortfarande men kanske andra slangböjar eller liknande men själva värmaren i sig skall väl vara samma oavsett om det är Ford eller Volvo? Lite skillnad i begagnatpris beroende på vilket märke man köper till.
Tyvärr. För att det ska fungera behövs en modellanpassad värmare. Köper du från nyare Volvo med mindre mil så krävs mjukvaru nedladdning på Volvo efter bytet ..

Har fixat med allt detta o funkar fint nu..
Användarvisningsbild
av P210
Ska du ersätta en befintlig passar oftast själva värmaren, det är ju förmodligen en av få modeller från Webasto eller Eberspächer som anpassas, man får sätta sig i i vad som skiljer mellan "standard" och Volvos installation. Har ingen erfarenhet av Webasto, men när min värmare i V50:n började strula, fann jag att den satt i flera bilar, den visade sig heta Eberspächer Hydronic D5WSC efter lite googling. Problemet lokaliserades till ett kretskort/ trasig mjukvara. Detta kretskort sitter i en gavel som är helt anpassad för Volvo och går tex inte felsöka via Eberspächers återförsäljare, men verkar vara en källa till problem då den i VIDA oftast klagar på felaktig fläktfunktion vilket inte är fallet utan att hela kretskortet strular vilket gör att kommunikationen med bilen haltar.
En bättre begagnad komplett Hydronic D5WSC avsedd för min V50 köptes på bildelsbasen och monterades i min bil, den som strulade lyftes över i kompisens bil där brännardelen i värmaren gett upp, hans gavel med kretskort och min gamla värmare fungerar klockrent fortfarande...
Jo men själva brännardelen skulle väl fungera från övriga märken som använder samma värmare från Webasto? Kollat på en Ford vad det var för värmare som satt där och det var en Webasto Thermo Top V, exakt likadan som sitter på äldre V70 (tror EVO infördes någon gång 2013-2014). Står t.om FoMoCo på värmaren. Sen om kontakter eller liknande passar är ju skitsamma egentligen för det är själva brännaren jag är ute efter. 8-)

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]