Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blindanders
Hej.

Är ny på forumet, vänligen säg till om min fråga hamnat i fel forum del, bryter regler eller på annat sätt inte är ok.
Jag har köpt en V90 CC D4 18. Den har sommardäck på 18 tum originalfälg och vinter däcken är 19 tum.
Jag skulle vilja ge bilen ett lite "overlandigare" stuk sommartid. Skulle således vilja har högre däckprofil och grövre mönster.
Jag vill gärna ha 17 tums fälgar men det verkar inte gå. Det erbjuds inte av Volvo och erbjuds inte heller när jag slår in reg, numret hos däckleverantörer. Jag antar att broms sköld eller annat riskerar att ta i.

Vet någon om det trots allt går att ha 17 tums fälgar?
Hur stora hjul har ni lyckats få in i hjulhuset på en V90 CC?

Allt gott, Anders.
av Blindanders
Jag antar att det är nåt sådant som styr eftersom 17 tum inte erbjuds till V90 CC:(
Tänkte att någon ev, hade provat eller hade koll på om funkar. Möjligen kan någon fälg modell ta lite mindre plats inåt???
Original 18 tummarna som kom med bilen är dessutom inte så fina så de vill jag inte sätta på bilen oavsett.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vanliga V90 D4 kan ju ha 17". Har CC större bromsar, tro?
CC har, vad jag jag kan läsa mig till, 235/55/18 och vanliga V90 225/55/17.

Med 225/65/17 blir skillnaden bara 1,2%, men frågan är som sagt om det passar, hur bilen blir att köra etc.
Däck V90 CC.JPG
Däck V90 CC.JPG (39.43 KiB) Visad 1773 gånger
av UnleashFusion
Kollar jag på bildelsbasen för just CC-versionen så har man inte kunnat få in 17" överhuvudtaget dels för att bromsoket fram har alltid varit/haft 18" som lägst medans i bak har det varierat mellan 17" och 18" bromsok. Detta gäller då från MY17>

Bromsok: fram: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... 6ger-fram/
Bromsok bak: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... B6ger-bak/ , hmm ser även att vissa även fått "ventilerade bromsskivor bak på en cc; därav finns det 3 varianter av bromsok just för bak?
Användarvisningsbild
av Perra83
Men hur är det i praktiken?
Gamla V60 D5/D6 TE har 336mm skivor plus tillhörande bromsok. Utan en massa tillval såldes dom med 17" fälgar. Det fungerar.
av Blindanders
Tack för er input.
Jag blir inte klokare av att försöka läsa i Tekniska specifikationer. Där står det för V90 CC D4 två olika skivdiametrar, 17 och 18 tum. Dock samma siffror som för V90 CC T5.
Det slutar nog med att jag får be min däck/fälg handlare prova skruva på en 17 tummare och se om det tar i någonstans.
Han är lite undrande inför hela idén, inte van att någon vill köpa MINDRE fälgar än original.
av Xanthopteryx
Hade exakt samma tanke som du.
Valde misnta möjliga i bygg Volvo på vår V90: 18 tum.
Vid bilfirman sedan sade jag: Kan jag få 17?
Han typ: Ehh, nä, tyvärr inte. Passar inte (då talade vi bara Volvofälgar).
SÅ jag typ: Ja, ja... vi kör på det då. Orkar inte leta alternativa fälgar. Har volvos billigaste modell på sommar och vinter (och båda är rätt lätta att göra rent vilket är bra det med).

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]