Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeO
dannesk skrev: sön 05 maj 2019, 21:55
MickeO skrev:Om vi summerar vad vi vet om detta "fenomen" kanske någon som vet hur lådorna funkar i detalj åtminstone kan ringa in några möjliga felkällor?

A: Det händer bara när lådan är varm.
B: Bilarna tycks ha gått >6000 mil(?).
C: Spolning och byte av olja hjälper inte.
D: Byte av ventilpaketet hjälper inte.
E: Fenomenet kan minskas lite men absolut inte lösas mha adaption.
F: Det inträffar enbart när D läggs i. Aldrig R.

1: Är det någon som känner till om andra märken och modeller med samma växellåda drabbas eller är det Volvospecifikt?
2: Är det någon som vet ifall bilar med Polestar drabbas? Det BORDE ju vara så, men eftersom det går att minska symptomen en aning med adaption gissar jag att det är någon variabel som inte går att justera tillräckligt mycket i Volvos egen mjukvara (kanske pga mekaniska begränsningar och isf borde ju även Polestar-bilar drabbas).

Jag är helt övertygad om att det går att lista ut vad som är fel mha ovanstående info. Volvo kan garanterat om dom bara vill, men jag misstänker att det skulle bli DYRT för dom...
Felet är att ventilpaketet har inre läckage, som orsakar att växlarna slås in pga av paketet inte kan hålla trycket. Byter man detta eller lådan är problemet löst om nu inte den nya lådan eller paketet också har inre läckage. Min my17 har gått över 1600mil efter lådbytet och funkar fortfarande precis som den ska.
Var det inte någon annan här i tråden som fått ventilpaketet bytt utan att problemet försvann? Eller var det bara packningssatsen till sagda ventilpaket (eller något annat)? Varför inträffar det bara när lådan är varm?
av dannesk
MickeO skrev:Var det inte någon annan här i tråden som fått ventilpaketet bytt utan att problemet försvann? Eller var det bara packningssatsen till sagda ventilpaket (eller något annat)? Varför inträffar det bara när lådan är varm?
Om de bytt ventilpaketet och gjort adaption m.m. och fortfarande har fel så är det inte samma fel som vanligtvis drabbar lådorna. När oljan är varm/tunn så klarar inte lådan att hålla trycket vid inre läckage, min funkade bra när den var kall men så fort den var varm smällde lådan.
av MickeO
Hur kommer det sig att det BARA är när man lägger i D? Aldrig R eller mellan växlar? Är det bara den/de ventil/er som är aktuella för (D) som är otäta? Kommer man åt att byta detta utan att plocka ur eller riva lådan?
av dannesk
Problemet med ventilen som orsakar problemet med ryck ifrån N->D orsakar ofta problem med växling ifrån 6->5 har jag för mig också. Min ryckte till R också men inte alls om emot D. Osäker på hurvida man kommer åt att byta ventilpaketet utan att demontera lådan men det kan säkert nån annan svara på.
av MickeO
Detta borde alltså drabba samtliga bilar med samma växellåda? Finns det någon servicebulletin hos Volvo eller liknande man kan hänvisa till om man drabbas?
av MPersson
Samma problem här.
Uppkom idag när vi kört ca 4mil och stannade vid ett stoppljus, rejält varmt ute.
Bilen har gått 16000mil och jag är inte sugen på att byta låda :(
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Är det inte så att ventilpaketen havererar pga att man inte byter ATF och spolar ur lådan?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]