Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psykfall
Hej samma gamla 245a AUTOMAT från 1993 som spökar. Jag kan ej starta bilen genom att vrida på nyckeln, det är stendött. Vad kan detta bero på?

Som nödlösning har jag dragit kabel från startmotorn som jag lägger mot + polen för att starta bilen. Det går fint men känns lite väl pundar betonat för att man skall vara nöjd.

B230 FD motor
AW71 Låda

Startmotorn är ny och fin, hade samma fel innan bytet.

Tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av 1 Psykfall, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
Fel på givaren på automatlådan gissar jag.
Du har en givare på automatlådan som medger startförsök endast med växelväljaren i P eller N läget så att du inte av misstag skall starta bilen med växel i.
av Psykfall
anp skrev:Fel på givaren på automatlådan gissar jag.
Du har en givare på automatlådan som medger startförsök endast med växelväljaren i P eller N läget så att du inte av misstag skall starta bilen med växel i.
Var sitter denna givare? Jag hade problemet även innan jag bytte automatlådan så jag antar att givaren inte sitter i lådan.

En annan reflektion jag gjort är att om bilen är igång och jag stänger av med nyckeln, så kan jag starta bilen med nyckeln igen fast bara innom ca en minut. sen är den död igen.

/Micke.
av anp
Var felet även innan, och du inte bytte givare då bytte låda. Så sitter nog felet i tändningslåset eller i närheten av det.
av Amarace
Givaren sitter såvitt jag vet i själva spakstället, inte i lådan. Var längesen jag höll på med det på en automat så jag kan blanda ihop det med nåt annat märke. Men såvitt jag minns så kommer du åt kontakten om du lyfter täckkåpan vid växelspaken.
av anp
Sitter givaren där på Volvo?
Jag trodde den var monterad på lådan direkt.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]