Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nodljung
Väcker denna tråd igen :) Jag har precis köpt en XC70 -16. Jag hade en V70 -16 innan. Enligt spec. ska båda ha HP ljudpaketet. Dock har XC70:n ett högtalgaller i mitten på instrumentbrädan som har nämnts här. Plus att jag ljudet är märkbart bättre i XC70:n. Bättre tryck i basen bl.a. Båda är Summun. Någon som har någin förklaring på detta? :) Är det inbillning eller är det bättre ljussystem i XC70 default?
av UnleashFusion
Nodljung skrev: mån 06 maj 2019, 09:34 Väcker denna tråd igen :) Jag har precis köpt en XC70 -16. Jag hade en V70 -16 innan. Enligt spec. ska båda ha HP ljudpaketet. Dock har XC70:n ett högtalgaller i mitten på instrumentbrädan som har nämnts här. Plus att jag ljudet är märkbart bättre i XC70:n. Bättre tryck i basen bl.a. Båda är Summun. Någon som har någin förklaring på detta? :) Är det inbillning eller är det bättre ljussystem i XC70 default?
har du bild?
Står det något under CD-skivan?
av William85
Finns mycket att hämta i ljudinställningarna, hade inga större förhoppningar efter diverse hyrbilar med samma stereo men med min egen så insåg jag att det fanns mycket att hämta i ljudinställningarna. Equalizer och bass/treble och tyckte det blev mycket bättre. Så kolla om det är några skillnader där.

Minns inte riktigt vad jag ställde in men ställer man upp Equalizer från platt kurva så får du ju mer volym där du vill ha den och lite lätt ökning på bass-stapeln också så får man faktiskt helt okej tryck tycker jag :-)
av ocram
UnleashFusion skrev:
Nodljung skrev: mån 06 maj 2019, 09:34 Väcker denna tråd igen :) Jag har precis köpt en XC70 -16. Jag hade en V70 -16 innan. Enligt spec. ska båda ha HP ljudpaketet. Dock har XC70:n ett högtalgaller i mitten på instrumentbrädan som har nämnts här. Plus att jag ljudet är märkbart bättre i XC70:n. Bättre tryck i basen bl.a. Båda är Summun. Någon som har någin förklaring på detta? :) Är det inbillning eller är det bättre ljussystem i XC70 default?
har du bild?
Då måste det vara Harman Kardon eller Premium Sound, dom har ju högtalare i instrumentbrädan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, det måste det inte. Vår 2016 har High Performance Multimedia, utan högtalare mitt i instrumentbrädan. Liksom min 2012:a, som har samma ljudsystem. Men den från 2016 har högtalargallret i mitten, trots att det inte låter något därifrån. 2012:an har inget galler.
av Nodljung
UnleashFusion skrev: mån 06 maj 2019, 10:53
har du bild?
Nej jag har ju inte det det.. Men det låter som dom premium sound bilar jag lyssnat på.
av Nodljung
apersson850 skrev: mån 06 maj 2019, 13:33 Nej, det måste det inte. Vår 2016 har High Performance Multimedia, utan högtalare mitt i instrumentbrädan. Liksom min 2012:a, som har samma ljudsystem. Men den från 2016 har högtalargallret i mitten, trots att det inte låter något därifrån. 2012:an har inget galler.
Ok! Vet man varför det är ett galler där?
av UnleashFusion
Nodljung skrev: tis 07 maj 2019, 13:30
UnleashFusion skrev: mån 06 maj 2019, 10:53
har du bild?
Nej jag har ju inte det det.. Men det låter som dom premium sound bilar jag lyssnat på.
Hm, om du kan lägga upp en bild vore det bäst. Jag tycker dom nyare MY14-16 är så mycket svårare att identifiera ljudpaket än från 08-12? Innan sensus/skärmen kom in i mittkonsolen. Förr visste man om bilen hade ”bas(lägsta/standard), mellan HP(highperformance) och sist dynaudio(som ledde till en högtalare precis ovanför instrumentpanelen nedanför backspegel invändigt.

När sensus kommer så är HP standard? Men sen kommer typ HK och PS vilket av dom nu var mellan/högst stod ingenstans på prislistorna( möjligtvis om man har broschyren för MY14-16) där olika tillval och vad som innehöll vad..
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min 2012:a fanns det fyra nivåer. Performance, High Performance, High Performance Multimedia och Premium sound.

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]