Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erol
Vad pratar vi för kostnader att byta spännrulle om man nu skulle göra det?
Eller åker man på hela paketet med kamrem med allt därtill?
Ska åka in med den efter helgen så får vi se vad de säger.
av Erol
@VwGarantierSuger,
Ledsen för sent svar.
Nej, kom aldrig iväg till verkstan, sen kom vintern och ljudet försvann. Har inte tagit tag i det ännu. Nu är jag dock rejält trött på det så ska försöka reda ut det där innan kylan kommer igen...
av Millea
Här kommer en annan tanke angående missljudet...
Det är inte ljudet av laddtrycket som byggs upp som ni hör? D3,D4 och D5 awd har ju två turboaggregat som arbetar parallellt med varandra och vid de varvtal ni pratar om så växlar laddtrycket från den lilla turbon , till att byggas upp av den större turbon och då kvittrar eller gnisslar det i växelventilen i laddtryckskretsen mellan aggregaten.

Jag har hört detta ljud på alla V60/ V70 och XC70 med dubbelturbo-motor vid acceleration mellan ca 1600-1900 varv. Varvtal under 1600 varv och över ca 2000 varv så hörs inte ljudet.
De bilar jag kört har alla gått olika miltal från 4000 mil och upp till 33000 mil men detta gnisslande ljud har alla bilar haft.
Det är nog en naturlig produkt-egenskap som uppkommer av det höga laddtrycket i motorn.

Vore kul om nån Volvo -ingenjör kunde ge svar svart på vitt.. 😉

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]