Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Racetrack
#1315095
Dags för lite matte:

Min tar mellan 2:30 och 2:45 (har inte kollat så noga) att ladda full från tom på 16A.
För enkelhetens skull säger vi att det tar 2:42 att ladda fullt, detta blir 2.7 timmar.
16A ger 3,7kw i laddeffekt.

3.7kw * 2.7h är 10kwh.

Enligt Volvo är 8kwh tillgängligt i batteriet och om det stämmer så försvinner ca 2kwh i värmeförluster i kabel, laddare mm, vilket låter hyfsat rimligt.

Så en laddning är på runt 10kwh, inte 56.
av ridax
#1315097
Tack.... det var nog inte matten det brast på utan mer otur när jag tänker... :-D

Efter att ha sysslat med båtar på fritiden, så är jag van vid att bara multiplicera A med timmar för att få energin (Ah)... men det var ju inte Ah vi talade om här utan kWh. :x
av ridax
#1315098
Med tanke på laddningsförluster, tror du det är bäst att ladda på låg effekt under längre tid eller högre effekt under kortare tid (6A jmf med t.ex. 13A)?
av Racetrack
#1315099
Spontant så borde det ju vara bättre med lägre effekt, men jag har aldrig mätt/räknat på det :)

Grattis till en bra bil för övrigt, jag är fortfarande toknöjd med min efter 3,5 år.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1315120
Det var väl 8.4kwh som var tillgängligt så inte riktigt så stora förluster, jag har 10% på vintern och mer på sommaren då acn går ibland. På senare modeller är det väl 9.2 man använder

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1315216
Hur Volvo beräknat räckvidd är en liten vetenskap i sig. Så här har jag förstått det. Den officiella siffran för diesel är ju på runt 1.9l/100km. Den funkar såklart bara på en kortare sträcka (den körcykel som använts) samt att man under samma cykel också använder eldrift.
På samma sätt har dom troligen räknat på elförbrukning. Den siffran på 13,5 kWh/100 km är alltså endast på den körcykeln där man samtidigt också gör av med 1,9l/100km diesel.
När man bara kör på el drar den däremot mer och officiella siffran blir 50km på el, även om det då går åt "alla" 8-9kWh vilket alltså blir mer än 13,5kWh/100km.

Normalt räknade jag dock på ca 2kWh/mil med blandad körning. (Lite mer för motorväg) Så kring 2-2,50kr/milen beroende på vad man har för elavtal.
Min Leaf nu drar runt 1,6kWh/mil i blandad körning... mortorväg i 110-120km/h drar den ca 2kWh/mil.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]