Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bromsoket
nån manual behövdes knappast, det var som jag trodde, kugghjul men det satt på tvären, nu tar bromsen på 3:e hacket så den kan besiktningen inte klaga på , så nu är man redo för handbromsvändningar i vinter: ):):)
av *pettson*
bromsoket skrev:nån manual behövdes knappast, det var som jag trodde, kugghjul men det satt på tvären, nu tar bromsen på 3:e hacket så den kan besiktningen inte klaga på , så nu är man redo för handbromsvändningar i vinter: ):):)
Får man fråga om man nu är nyfiken.. varför inte göra som vi sagt?..
Handbromsen SKA låsa på 5-8 hack.. inte 3.. det finns en anledning till detta. Dels rör sej vajrarna inte som tänkt och därmed kärvar dom lite senare. Vi vill ha rörelse på sakerna....
Sen är det så att handbroms spaken är utväxlad i sej som en hävstång. För mycket spänt gör att hävstången inte fungerar som tänkt. Kvar är en handbroms som tar.. men mycket svagare än tänkt.
med 5-8 hack ska du lätt kunna göra en tvärnit på asfalt med 3 fingrar om handbroms spaken..just för att den växlar ut rätt.
av bromsoket
Pettson< har du nåt problem? Jag frågade helt enkelt hur man spänner handbromsen, om jag sedan följer dom råden slaviskt eller bara tar stora delar av tipsen vilka var mycket bra, är mitt bekymmer, så länge inte besiktningen gnäller så är jag nöjd, bilen gick för övrigt igenom med blankt papper

end of discussion!!!!!
av *pettson*
bromsoket skrev:Pettson< har du nåt problem? Jag frågade helt enkelt hur man spänner handbromsen, om jag sedan följer dom råden slaviskt eller bara tar stora delar av tipsen vilka var mycket bra, är mitt bekymmer, så länge inte besiktningen gnäller så är jag nöjd, bilen gick för övrigt igenom med blankt papper

end of discussion!!!!!
Nej det handlar inte om att göra nåt slaviskt inte för min skull iallafall. Men är helt säker på att volvo hade en mening med att säga 5-8 hack och att dom justerar det så?. Är lika säker på att en hävstång som handbromsen bildar fungerar bättre om den används korrekt enligt fysikens lagar.
Dom flesta som gör som du gjort nu, alltså minskar toleranserna, dom klagar sen på att *skitmekanismerna beckar ihop* handbromsbeläggen är skit* vajrarna fastnar* Handbromsen tar bara ett tag* handbromsen tar inte då bilen lutar bakåt* osv.. och faktiskt tro det eller ej.. alltihopa har ett sammanhang. Men naturligtvis gör du som du vill och jag lägger mej platt för högre kunskap. Ber med andra ord om ursäkt för det frågande inlägget.
Användarvisningsbild
av Lilja
pettson har rätt i detta fallet. Om man justerar handbromsen så den tar för tidigt eller för sent blir itne hävarmsverkan 100% fungernade, vilket gör att du får mycket och jag menar mycket svagare handbroms.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]