Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hörde missljud idag, precis vid början av en låt med bara bas som spelades. Utforskning med fader/balance-kontrollerna avslöjade att vänster bak var boven i dramat. Lät väl lite ungefär som om man lagt något på högtalaren som låg och vibrerade.
Var har de gömt undan alla?
Skulle kunna vara den som sitter i dörren, hur kommer man åt att byta utan att ha sönder saker?
Ah... YouTube... tänkte inte ens på det, tackar för tipset.
Äsch då, nitad, man kan ju förstå att det blev lättast.
Kan man verkligen spänna ordentligt om man sätter muttern med tejp på insidan?

Man blir ju lite "mörkrädd" när man ser sådana här exempel:

Men man kan förstås slinta omkring med mindre våldsamma metoder och inte med mejsel. ;-)

Denna var kort och bra annars:

Om man byter mot en generisk modell som i filmen istället för att köpa en begagnad original, vad ska det vara för storlek? Någon som har tips på en modell? (Jag är inte 18 och ska åka dunka dunka i byn och ragga på 15-åringar, vill bara ha ordentligt ljud).
Jo, jag kör på bara fronthögtalarna för tillfället, det får gå så länge.
Antar att man byter både höger och vänster högtalare om man skaffar alternativa versioner eller så skaffar man en original.
Man borde väl kunna popnita fast de om man inte är sugen på "tejpad mutter tricket"? Finns det några andra tricks, verkar besvärligt att komma åt med verktyg för mothåll.

Kollar man på eBay så verkar det vara svårt att bara borra i niten när man ska ha loss de där... Lokale skroten kanske är skickligare. ;-)

Märkte förresten när jag lekte omkring lite att balansen inte riktigt gör det den ska (men det är ett annat problem), om man vrider över åt höger så funkar den som det ska en bit sen går det "baklänges" och när man är på fullt utslag är det lite ljud i vänster ändå och inte fullt på höger. Om det sitter en vanlig potentiometer i så är det väl den som är sliten - men det är inget större bekymmer, den är ställd på eller nära mittläget hela tiden, bara ett intressant fenomen. ;-)
@2ägaren
Vad är det för diameter på hålen, jag lutar mest åt att popnita...
Skruv med låsmutter är såklart ett bättre alternativ om man är smal-armad nog att komma åt.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?