Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hur har ni finaniserat bilen?

Volvo billån
4
15%
Billån i bank
3
11%
Vanligt banklån
1
4%
Lånat på huset
3
11%
Kontant
13
48%
Fått bilen
Inga röster
0%
Privatleasing
Inga röster
0%
Annat sätt
3
11%
Här avses bilar över 200.000 kr.
Sitter och funderar på om det är dags att skaffa en ny V70, får väl en 90000 kr i inbyte för den gamla så då ska man låna upp 160.000 kr och ska det bära sig så måste jag betala av de på 6 år så att man kan låna 160' till osv....

Hur har ni gjort, Volvo billån, billån hos bank, lånat på kåken, cash, andra sätt?
Skulle vara kul att veta.
Användarvisningsbild
av Brainy
Har man inte pengarna så lär ju det absolut billigaste vara att belåna på huset om möjligheten finns.

Ska du betala av i den takten så lär ju snittbetalningen hamna runt 2500kr/mån inkl amortering och ränta, givet att räntorna inte sticker.

Med dagens ränteläge så är mina kapitalkostnader på en sådan summa i snitt bara 66kr/mån billigare än låneräntan, givet att jag bara skulle ha pengarna på bankkontot annars. Värt att ta med i beräkningen då är att inlåningsräntan och utlåningsräntan brukar röra sig relativt propertionerligt så även om det rör sig mot tidiga 90-talsräntor så kan jag inte räkna med mer än 200kr/mån i skillnad.

Så finns kapitalet så är det mest en avvägning hurvida det kan vara bra att ha bufferten kvar.

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag bytte in BMW'n för 95' i mars och köpte V70'n för 220', så där gick alla mina sparade fondpengar som jag investerade i bilen istället.
Men bankens medlemslån är smidiga och om man har möjlighet att betala av det innan det löper ut behöver man inte betala räntan på den period banken "missar" genom den tidigare avbetalningsplanen!
Fungerade grymt för mig på tidigare lån.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]