Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja, självkörning på motorväg är den absolut enklaste delen att lösa. Betydligt mindre antal saker att "hålla reda på" och enklast att "programmera" för.
Ingen korsande trafik, inte en massa cyklister och annat som beter sig på lite olika sätt.

Det första steget mot helt sälvkörande bilar sägs bli just motorväg, där man har vissa sträckor där man kan låta bilen helt ta över, för att sen behöva ta tillbaka kontrollen när man ska svänga av eller kommer in mot en stad.
Det motsvarar ju level 2/3. Det finns ju redan i väldigt många bilar. Min s90 fixar motorväg själv redan idag. Jag slår på pilot assist när jag är trött och behöver ett utökat säkerhetsnät.
Det är när något oväntat händer som det inte funkar. Provisoriska vägmarkeringar t.ex.
Kan en autonom bil följa polismans tecken?
Jag menar alltså "riktig" autopilot. Alltså där det är godkänt att göra annat under körning. Som jag förstår det kommer det börjas i steg. Första är redan aktivt där man kör autonoma bilar utan förare på en färdig rutt. T.ex bussarna i Kista men framför allt Lidl och Enride som fått tillstånd att köra sina hyttlösa lastbilar på allmän väg i Jönköping.

Jag tror att ett av de kommande stegen blir just motorvägskörning på specifika sträckor. Där man alltså helt kan lämna över körningen till bilen och sitta o surfa eller göra nått annat.

Motorväg är en mycket enklare miljö att kontrollera.
Motorvägskörning har också knepiga situationer för ett autonomt fordon.
Jag har ett exempel som pilot assist har problem med. Man följer ett fordon i 120km/h på ett avstånd där bilen skulle hinna bromsa om framförvarande bromsar. Plötsligt kommer vi ikapp ett mycket långsamt fordon och bilen framför byter fil mycket sen och plötsligt ligger jag i 120 bakom det långsammare fordonet. Det autonoma systemet blir överraskat och behöver då också byta fil för att inte köra på bilen framför. Ligger det samtidigt en bil jämsides i ytterfilen är det bara låsta hjul kvar.
När det här händer nu, när jag övervakar, så ser jag den långsamma bilen i god tid och kan slå av systemet och bromsa eller byta fil i tid. Jag tror en fullt autonom bil i blandtrafik kommer uppfattas som väldigt försiktig. Precis som dom självkörande bussarna i sin promenadhastighet.
Ett annat exempel är att jag löste ut frontalkrocksvarningen på bilen häromdagen. Det var på landsväg och en mötande skulle göra en vänstersväng men stannade lite snett med vänsterhjulet på mittlinjen och väntade på att jag skulle passera. Bilen trodde vi skulle frontalkrocka och det blev ett jävla plingande.
Autonoma bilar tror jag kräver att alla bilar är autonoma.
Om bilarna kommunicerar med varandra lokalt, skulle sådan situation inte uppstå. Då skulle bilen redan veta om det innan människan upptäckt den.
Skulle fungera även om inte alla bilar var "uppkopplade" genom varningar från andra passerande uppkopplade bilar.

Behöver inte vara självkörande bil.
Kan vara säkerhetssystem som tex autobroms, filvarningsystem osv...

Omöjligt?
Nej.
Snart i en bil nära dig?
Nej, men utvecklingen är spännande....
Så länge det fortfarande rullar gamla bilar samtidigt är det inte möjligt.
Jag tror tvärt om att fullt autonoma bilar kommer användas i stadstrafik först. Parkering i parkeringsgarage t.ex. Farten kan vara i promenadhastighet. Varningsblinkers på. Nån signal som indikerar autonomt fordon. Sen kan "avlämningspunkten" flyttas längre och längre från parkeringen.
Särskilt bra om laddmöjligheterna ska delas. Bilen kan flytta sig själv när den är fulladdad. Kanske parkeringsgarage där människor inte får vistas?
Tesla ser tydligen bilar framför bilen framför sig. Dom studsar radarn mot vägen eller nått.
Sen är det där inget större problem om man håller lagliga avstånd vilket man kan hoppas autonoma bilar gör. Då kommer bilen hinna tajma en lucka, eller om det är helt trångt i vänsterfilen, bromsa in innan man krockar in i den framför.
Så komplicerat är det inte.

Kameror och sensorer är relativt billiga och kår att la på flera stället och i flera vinklar. Tror det kommer vara möjligt att självkörande bilar har betydligt bättre synfält än vad vi som mänskliga förare har.
Men ändå är det minibussar i Kista och Lindholmen man gör autonoma först när man lika gärna kunde valt flygbussar till arlanda....

Säkert löser man det där. Men jag vill se det fungera utan problem i en level2-bil innan det är dags att sätta sig i level5.

Lagligt avstånd är ju bra. Brukar man inte säga att man kan förtäta trafiken med autonoma bilar.
Om det som MickeM skriver är flera autonoma bilar som kan prata med varandra kan man förtäta mycket ja, men har man mänskliga förare framför sig bör systemet nog hålla lagligt avstånd.
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 445

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]