Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av chilimannen
Har ett ovanlig problem ?

Min tjej har börjat att övningsköra och när man är osäker håller man ganska hårt i ratten. Har märkt att den har blivit alldres kladdig och att lädret "skrumpnat" känns inte alls skönt. Antagligen är det värmen från henns händer som gjort det.

Förslag för att motverka detta ?

Vad kostar det att klä om en ratt i skinn ?
Användarvisningsbild
av Ramon
chilimannen skrev:Har ett ovanlig problem ?

Min tjej har börjat att övningsköra och när man är osäker håller man ganska hårt i ratten. Har märkt att den har blivit alldres kladdig och att lädret "skrumpnat" känns inte alls skönt. Antagligen är det värmen från henns händer som gjort det.

Testa att doppa en mirakeltrasa i ljummet vatten med grön såpa i (är bra mot plast och läder) skruva sen ur vattnet så det inte rinner om trasan (ska endast vara "fuktig") och torka hela ratten. Vet inte med säkerhet ifall det tar bort kladdet, men det är väldigt bra att "rengöra" all invändig plast och läder i kupén med denna metod. Fick detta råd av en som arbetar på Bilia, testade det och det blir fint och luktar lite som en ny bil nästan. Det borde ta bort kladdet, fast du får ju vänta tills det torkat helt, kanske greppar bra om ratten i några timmar, men kladdet borde försvinna. Tror inte du blir tvungen att klä om ratten. Vet förresten inte vad det kostar, men det är nog billigare att köpa en ratt på skroten i så fall.
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
När det gått så långt så att lädret har börjat "skrumpna", eller "korva" sig som jag säger, då har det gått för långt redan. Hade samma problem på min sportratt jag hade i min förra 740.
Är nog bara försöka hitta en bättre begagnad ratt, eller en ny.

Att tvätta ratten funkar när det bara är kladdigt så att säga.
Blöter du ner den med vatten, så kommer den bara slitas fortare.

Testat allt på den sportratten jag hade, inget hjälpte. :???:

Mvh/ Adde
av gelakent
chilimannen skrev:Har ett ovanlig problem ?

Nu vet jag inte vad du har för bil men själv så har jag V70 -99 som ratten är väldigt klibbig på. Volvo hade problem då med skinnrattarna och bytte ut dessa på garanti eftersom det var fel på dom (dom blev klibbiga). garantin fanns i tre år, själv så har jag idag köppt en ny ratt och den kostade drygt 2500:- på bilia GBG.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]