Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ABengtsson
Kom inte på någon vettig rubrik...Har en v70 D4 som rullat drygt 10k med 225/50 17 helt nya däck runt om. I princip alltid får jag hålla ratten lite vänster för att bilen ska gå rakt. På motorväg behövs det oftast inte utan där är ratten rak och bilen går rakt. Bokat in den på en hjulinställning nästa vecka och han jag pratade med där sa att dom här bilarna är lite känsliga. Ligger någon sanning i det så hjulvinklarna kanske är ok ändå? Har haft den inne på kontroll tidigare (maxi trygg) men inget fel hittades påstås det...biliaverkstad. Hur upplever ni era bilar, får ni också kompensera vad jag tror är vägens lutning eller är er ratt alltid spikrak så länge vägen går rakt fram?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det är väl oftast lite lutning bort från mitten på vägarna, för att få bort vatten etc. Men det ska ju inte behövas hålla emot allt för mycket för att kompensera det, så en hjulinställning kan ju vara bra (bör göras med jämna mellanrum ändå pga slitage etc).
av Daviddd
XC70 -15 med 235/50 18 och upplever ofta det du beskriver - att jag får kämpa lite med ratten, bland annat på Södertäljevägen ut ur Stockholm, men på motorväg är det inga problem. Jag gjorde en hjulinställning och även om han gjorde några småjusteringar var det inga större avvikelser, och jag märkte ingen större förbättring efteråt. Dock var tekniker inne på samma sak som du nämner, att vägens lutning och spår påverkar mycket. Jag har även märkt att bilen är bra mycket mer spårkänslig än någon tidigare bil jag haft, antar att de relativt breda däcken spelar in - servon är även den tyngre än vad jag är van med sedan tidigare.

Om det inte är så att du behöver en hjulinställning ändå kan det alltså finnas anledning att fundera på om den är helt nödvändig.
av Tompan60
Jag kör med Orginal storlek på hjul 205/60-16

Den spårar som en blodhund på spåriga vägar..

Är vägen bra behöver jag inte hålla mot vägens lutning...
Senast redigerad av 1 Tompan60, redigerad totalt 0 gånger.
av Leopold
En korrekt hjulinställning spelar enormt stor roll, även däcken är viktiga för hur bilen uppför sig på spårig eller lutande väg.

Viktigt att fyrhjulsinställning görs av en välrenommerad firma som dels har rätta instrumenten, dels kollar alla leder och bussningar noga innan arbetet fortskrider (byter ut ev felaktiga komponenter), dels gör noggranna provkörningar efteråt för att försäkra ett gott resultat. Hjulinställning är en kvalificerad process, inget för klåpare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Som sagt: Boka en hjulinställning. Det ger ofta ett bra resultat till för en rimlig peng.
Min V60 ska in på detta 29/5.
av dannesk
Hade samma på min tidigare v70 och nuvarande xc60 , när vägen är doserad så man få typ alltid kompensera med ratten åt vänster.
Användarvisningsbild
av Perra83
Min gamla S60 -08 Classic med 225/45 17 fick jag hålla lite åt vänster. Minns inte om det blev bra efter hjulinställning.
Båda V60 -13 och -16 går som på räls. Kanske har dom bättre justermöjligheter.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]